Om knappt ett år är det 2013 och det blir ett intressant år för alla bolag som gissat fel vid diskonteringen av pensionsskulderna i de förmånsbestämda pensionsordningarna. Då är det nämligen meningen att alla så kallade estimatavvikelser, ska nollas, i enlighet med vad som föreskrivs i den internationella redovisningsstandarden som fastställs av IASB. Många stora svenska företag kommer då att på ett bräde få dra felkalkylerna direkt mot eget kapital, snarare än att amortera dem med 10 procent om året, vilket man hittills gjort. Emittera aktier Flygbolaget SAS tillhör dem som kommer att få det jobbigt. De har själva skrivit i sin årsredovisning för fjolåret att de har 10 miljarder kr som kommer att försvinna om och när förändringen träder i kraft. Då har man bara drygt 4 miljarder kr kvar i eget kapital, trots att man lyckats få in nya pengar genom att emittera nya aktier. Frågan är nu om det kommer att gå att upprepa tricket att få mera pengar från huvudägarna, staterna i Norge, Danmark och Sverige. Ska man tro ratingföretaget Standard & Poor´s så är det inget att hoppas på. I en nyutkommen rapport skriver analytikerna att lägre ekonomisk tillväxt, höga bränslepriser och hård konkurrens kommer att slå mot kassaflödena, något som gör att man sänker SAS utsikter för bolaget från stable till negative. Det kan göra bolagets upplåning dyrare, samtidigt som man har stora krediter som förfaller och ska omsättas under året. Standard & Poors skriver också att det är låg sannolikhet för att staterna kommer att vilja skjuta till mer pengar om bolagets resultat skulle komma att försämras. Troligare är att någon eller några stater i stället kommer att vilja sälja ut sina innehav i bolaget, skriver man. Tanka kontant Nu finns det inga krav på exakt hur mycket eget kapital ett flygbolag behöver ha. Många av de mindre regionala bolagen har knappt något alls. Risken är dock att man drabbas av dåligt rykte om man har för lite eget kapital, vilket komplicerar tillvaron. Förutom dyrare upplåning kan man i ansträngda lägen tvingas betala flygbränslet kontant på flygplatser runt om i världen, precis som vilken biltankare som helst. Alecta har ju annars fungerat som räddningsplanka för SAS eftersom man räknat in delar av försäkringsbolagets överskott som egna i redovisningen. Det kommer inte att bli lika lätt framöver eftersom de krympt i lågräntemarknaden och totalavkastningen var negativ i fjol. Det kommer att krävas mycket kreativitet för att hålla SAS i luften.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 2, 2012