Det är bara 22 procent av Alectas kunder som uppfattar det som ett stabilt bolag. Och bara 20 procent av kundföretagen anser att Alecta arbetar hållbart.
Det visar Alectas egna kundundersökningar som redovisas i årsredovisningen. Alecta hoppas att förtroendet ökar i år efter det att bolaget genomfört ändringar i riskhantering och bolagsstyrning under 2024.
En förändring som gått under radarn är att Alecta förändrat sin konsolideringspolicy för ITP2 i år. Dels har man sänkt aktieandelen i den förmånsbestämda pensionens normalportfölj från 35 till 30 procent och dels har den övre gränsen för när överskott kan betalas ut till företagskunder sänkts från 175 till 170 procent.
Alecta har också ändrat sina avkastningsmål. Nu jämför man sig med övriga valbara bolag inom ITP och målet är att man ska vara bäst eller näst bäst bland dessa under den senaste femårsperioden.
Det målet nåddes inte för den premiebestämda produkten Alecta Optimal Pension, som bara var tredje bästa produkt med en avkastning på 6,8 procent under 2024. Inte heller den förmånsbestämda produkten nådde detta mål.
Enligt vd Peder Hasslev är orsaken att Alecta har en lägre aktieandel än konkurrenterna och att man i aktieportföljen haft en lägre andel amerikanska aktier än konkurrenterna.
Vid årsskiftet hade Alecta 35,2 procent i aktier i sin placeringsportfölj samt 45,4 procent i räntebärande värdepapper och 19,4 procent i alternativa tillgångar.
Alectas styrelse föreslår att koncernresultatet för 2024 på 90,2 miljarder kronor överförs till konsolideringsfonden, som redan innan denna tilldelning hade 383 miljarder.
Det är viktigt att ha i minnet att Alectas kunder är arbetsgivarna som köper försäkringarna (försäkringstagare) som kollektivavtalet kräver. De försäkrade, alltså de anställda, får del av överskotten i form av årliga formellt icke garanterade uppräkningar. Alecta har dock klarat av uppräkningarna under åren.
I förmånsbestämd pension går överskott tillbaka till arbetsgivarna, ofta i form av premierabatter eller sänkta avgifter på riskförsäkringar.
I premiebestämda försäkringar består kundvärdet i det värde som skapas i försäkringen genom tillväxt i kapitalet genom avkastning och låga avgifter.
/ Ola Hellblom