Svenska Fribrevsbolaget, med bas i Västerås, fortsätter att bränna pengar. För 2024 blev förlusten 21,6 Mkr och intäkterna 18,8 Mkr.
Det var visserligen bättre än resultatet 2023, då förlusten blev 28,6 Mkr. Men frågan är hur länge investerarnas tålamod räcker. Bolaget har gått med förlust varje kvartal sedan starten 2016.
I bokslutet för 2024 sägs att Fribrevsbolaget räknar med att nå break-even om 20 månader. Det förvaltade kapitalet var vid årsskiftet 2 392 Mkr, men det behöver mer än fördubblas till 5,4 miljarder kronor för att bolaget ska nå break-even.
För att hålla sig flytande gör Fribrevsbolaget en nyemission cirka en gång per år. Den senaste på 30 Mkr, som gjordes under andra kvartalet 2024, skulle enligt bolaget räcka fram tills bolaget börjar visa lönsamhet. Men det lär knappast räcka om förlusterna fortsätter att ligga över 20 Mkr per år och det är två kvar tills man når break-even enligt bolagets egna beräkningar.
Det låter som en bra affärsidé att hjälpa folk att samla sina gamla fribrev och administrera dem samlat, men det har visat sig svårt att få lönsamhet i sådan verksamhet.
Den norska motsvarigheten Silver Pensjon med samma affärsidé gick omkull 2018 och resterna övertogs av Storebrand.
/ Ola Hellblom