NYHETSARKIVET
18 nov 2024 16:53
FI: Autocalls lönar sig dåligt för vanliga konsumenter – men säljs ofta till pensionärer
Höga avgifter, stora risker och produkter som är svåra att förstå. Se där något som verkar ha intresserat 20 000, framför allt äldre, konsumenter i landet.

Det handlar då om så kallade autocalls, en typ av strukturerad produkt som säljs med argumentet att de kan skydda mot risker på aktiemarknaden.

Det kan de göra, men enligt FI hade 67 procent av dem som köpte produkterna kommit billigare och bättre ut om de istället investerat i de aktier som är underliggande i produkten.

– Autocalls marknadsförs ofta som en produkt som ska vara fördelaktig vid sidledes, stigande och ibland fallande marknader. Men autocalls är förknippat med höga risker och vår analys visar också att de i de flesta fall är olönsamma jämfört med en direktinvestering i de underliggande aktierna, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI.

Förenklat beskrivet ger autocalls investerare möjlighet till regelbundna kupongbetalningar och en förutbestämd förtidsinlösen om vissa marknadsvillkor uppfylls. Vanligtvis är produkten kopplad till utvecklingen av flera underliggande tillgångar, oftast aktier, och säljs ofta till konsumenter genom rådgivning.

Autocalls marknadsförs vanligen som ett sätt att förbättra avkastningen eller skydda sparpengarna om marknaden förändras. Men under ytan döljer sig ofta höga avgifter, stora risker och produkter som är svåra att förstå för de allra flesta konsumenter, skriver FI, som idag publicerar en analys om Autocalls.

FI har länge kritiserat strukturerade produkter i olika former och ofta påpekat att de är mycket svåra att förstå för vanliga konsumenter och påpekar att rådgivare och säljare ska ta hänsyn till det underläge som konsumenterna hamnar i när de, efter rådgivning/försäljning, väljer att köpa produkten.

- Den höga risknivån för strukturerande produkter i allmänhet och autocalls i synnerhet kan vara olämplig för äldre investerare, eftersom de normalt brukar rekommenderas att välja produkter med lägre risk. Att en så stor andel av de som har köpt autocalls är nära eller över pensionsåldern, väcker frågor om i vilken utsträckning aktörer som säljer de här produkterna har satt konsumentens bästa i första rummet, säger Mathias Lien Oskarsson.

Snittinvesteringen ligger enligt FI:s analys på 20 000 kr och det innebär att de totala investeringarna i dessa produkter kan, mellan tummen och pekfingret, summeras till 3,7 miljarder kr för den undersökta perioden, januari 2018-juni 2024.

Snittavgiften är enligt FI 6,9 procent av investerat belopp, eller 2,3 procent per år fram till inlösen efter tre år.

– Avgiften har stor betydelse för hur ett långsiktigt sparande kan utvecklas. Autocalls och andra strukturerade produkter har ofta höga avgifter, vilket över tid kan innebära många extra tusenlappar jämfört med att exempelvis direkt investera i de underliggande aktierna. I ett europeiskt perspektiv kan vi även se att kostnaderna i Sverige för dessa typer av produkter hör till de högsta inom EU, säger Mathias Lien Oskarsson.

FI påpekar vidare att om konsumenterna istället direktköpt de underliggande aktierna som ligger i den strukturerade produkten så hade de haft mer pengar vid inlösen i 67 procent av de undersökta fallen, vilket är riktigt dåliga odds för att räkna hem investeringen.

FI skriver, lite hotfullt, att "Analysen kommer att användas som underlag i FI:s löpande tillsyn av de finansiella företagen".

Bängen trålar på värdepappersmarknaden, tänker Pensionsnyheterna.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907