NYHETSARKIVET
22 feb 2012 12:14
Stort intresse för Danicas Vänner
Vid årsskiftet startade Danica Pension sin första marknadsföringskampanj någonsin. Dels genom tv-reklam, men kanske framför allt genom konceptet Danicas Vänner där man via sociala medier uppmuntrar folk att leva ett sundare liv för att på så sätt få mer glädje av sin pension. Hittills har reaktionerna bara varit positiva, enligt Danica Pensions vd Claes Carlsson.

- Danicas Vänner går otroligt bra. Men vi har inte hållit på med det så länge än. Vi gjorde en undersökning om varumärkeskännedomen i december och ska göra en till i april, så det är väl först då vi får veta hur väl det fungerat, säger Claes Carlsson till Pensionsnyheterna.

På Danicas Vänners sida på Facebook presenteras regelbundet erbjudande till de som ”gillat” sidan, just nu drygt 5 000 personer. Först ut var ett erbjudande om att få köpa träningsskor till ett rabatterat pris.

- Vi har sålt drygt 1 000 par skor hittills. Nu har vi också platser till Vasaloppet och bra erbjudande på längdskidor. Vi har bara fått positiva reaktioner på det här och det är ett väldigt enkelt budskap att kommunicera, att ska du ha glädje av pensionen så bör du röra på dig, säger Claes Carlsson.

Bolaget gjorde också en undersökning om hur mycket folk i olika delar av landet rör på sig (för lite , visade det sig) och presentationen av undersökningen sammanföll med Fredrik Reinfeldts utspel om 75 års pensionsålder, vilket naturligtvis gav extra uppmärksamhet.

Danicas Vänner kommer att leva kvar med erbjudanden och aktiviteter men tv-kampanjen kommer att avslutas under våren.

- TV-reklam är dyrt. Vi behövde hitta något som lever sitt eget liv. När någon tar del av något erbjudande hos Danicas Vänner ser deras vänner det och det sprider sig.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907