Svenskt Näringsliv tycker inte att det är en bra idé att minska antalet Stockholmsbaserade AP-fonder från tre till två.
Utredaren föreslog det i syfte att skapa skalfördelar och minska kostnaderna. Men Svenskt Näringsliv anser att operationen är för riskfylld och kan leda till att man förlorar avkastning i processen och skriver:
"En konsolidering av tre AP-fonder till två är en komplex åtgärd. Bara själva övergången från tre till två fonder innebär stora risker som i sin tur kan ge stora negativa konsekvenser på avkastningen. Svenskt Näringsliv anser att de potentiella fördelarna som beskrivs i promemorian inte väger upp de stora risker som också beskrivs. Därutöver är fördelarna och riskerna inte tillräckligt utredda. I promemorian saknar Svenskt Näringsliv till exempel en analys och bedömning av hur en konsolidering av tre till två fonder skulle påverka den svenska kapitalmarknaden och dess funktionssätt."
"Det är viktigt att noggrant utreda vilka effekter det skulle få för kapitalmarknaden att slå samman viktiga institutionella investerare, deras verksamheter och kapitalförvaltning.
Svenskt Näringsliv har vidare en lite tvehågsen syn på framtiden för Sjätte AP-fonden som man uttrycker så här:
"Svenskt Näringsliv anser att buffertfondsystemet inte ska innehålla nischfonder vilket är fallet med Sjätte AP-fondens uppdrag att placera kapital på riskkapitalmarknaden. Den avveckling av Sjätte AP-fonden som beskrivs i promemorian visar dock på omfattande risker som kan leda till negativa konsekvenser på avkastningen. De potentiella fördelarna som beskrivs i promemorian väger inte upp för de stora risker som också beskrivs. Mot denna bakgrund tillstyrker Svenskt Näringsliv att Sjätte AP-fonden avvecklas och att kapitalet ska integreras i buffertfondsystemet, men vill samtidigt påtala att frågan om formen för avvecklingen av Sjätte AP-fonden bör utredas vidare."
Organisationen tillstyrker dock att man minskar antalet ledamöter i fondernas styrelser, även om den ordningen innebär att arbetsmarknadens parter då blir av med två ledamöter i varje fondstyrelse, när fyra ska bli två.
Svenskt Näringsliv vill också behålla rätten att nominera styrelseledamöter och vill också att de ledamöter som nomineras ska komma från de privata företagen, inte de offentliga. Ska regeringen ha in dessa får de tas när parterna fått sina styrelseplatser, en från facken och en från arbetsgivarna.