NYHETSARKIVET
4 nov 2024 16:59
Skandia har de nöjdaste kunderna igen, enligt SKI


Skandia har under de senaste åren haft de nöjdaste kunderna både vad gäller privat pensionssparande och för företagskunder inom tjänstepension. Det är resultatet av de årliga mätningar som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) gör och som i år bygger på 6 322 intervjuer i oktober.

När SKI började att mäta kundnöjdheten inom försäkringsbranschen var det genomsnittliga betyget 65, vilket är gränsen för godkänd. I år var det genomsnittliga betyget 71,1 vilket är klart godkänt enligt SKI:s kriterier. Högst kundnöjdhet finns inom fordonsförsäkring och skadeförsäkring har generellt högre kundnöjdhet än livförsäkring. Det beror på att kundkontakterna är fler inom skadeförsäkring.

Ett annat mönster som de årliga kundnöjdhetsmätningarna visar är att försäkringskunder generellt är mer nöjda än bankkunder. Och privatkunder som pensionssparar är mest nöjda med Skandia, Länsförsäkringar och Folksam medan bankernas försäkringsbolag har betydligt lägre kundnöjdhet. Skandia och Länsförsäkringar har också högst kundnöjdhet hos företagskunder som tecknar tjänstepension. Här får bankassuransbolagen bättre betyg och i botten för företagskunders nöjdhet hamnar i år Alecta och KPA.

SKI ägs av Tillväxtverkets institut för kvalitetsutveckling (SIQ). SIQ äger också den danska motsvarigheten till SKI, Epsi Rating. I Danmark har försäkringsbolagen haft högre kundnöjdhet än i Sverige, men i årets mätning skedde ett trendbrott när kundnöjdheten föll både bland privat- och företagskunder. Orsaken till detta är högre priser och sämre rådgivning.

Kundnöjdhet för privat pensionssparande:
Skandia (74,4)
Länsförsäkringar (72,9)
Folksam (70,8)

När det gäller försäkringsförmedlarna har Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för trettonde året i rad, enligt SKI.

/ Ola Hellblom


Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907