Aktiespararna lanserar nu en aktivt förvaltad aktiefond helt utan avgifter. Fonden, som heter Aktiespararna Aktiv, placerar i svenska aktier och innehåller aktier från Aktiespararnas tre portföljförslag, Bas, Utdelning och Småbolag.
Det är Aktiespararnas finanskommitté som väljer ut vilka aktier som ska ingå i fonden. Den praktiska förvaltningen av fonden sköts av Cicero och finns tillgänglig via Alpcots sparplattform.
Fonden har alltså noll i förvaltningsavgift och Aktiespararna lovar också att fonden inte ska belastas för något courtage vid köp och försäljningar av aktier. Noll i totalkostnadsandel, TKA, alltså.
På Aktiespararnas hemsida skriver vd Joacim Olsson att organisationen vill uppnå tre saker med lanseringen av fonden:
"För det första vill vi ge dig möjlighet att få bättre avkastning på ditt sparkapital än vad börsen i genomsnitt genererar. Vår historia av förvaltning av vårt eget kapital och av de färdiga aktieportföljerna i tidningen visar att detta är en fullt rimlig målsättning".
Därutöver vill Aktiespararna utmana fondbranschens höga avgifter och lyfta fram det faktum att de allra flesta fonder skickar vidare "halva förvaltningsavgiften" till den bank eller plattform som tillhandahåller fonden i form av kick-back eller returprovision.
Pensionsnyheterna PN: Kan andra än medlemmar placera i fonden?
- Fonden har två andelsklasser, säger Joacim Olsson. Den som vi lyfter fram är avgiftsfri och bara för medlemmar, medan den andra har en avgift. Vill man investera i den får man vända sig till Cicero.
PN: Har organisationen Aktiespararna placerat pengar i fonden?
- Ja, vi har för närvarande placerat fem miljoner i fonden, svarar Joacim Olsson. Skälet till att vi i dagsläget inte lyfter in hela vår kapitalförvaltning är att det skulle utlösa ofördelaktiga realisationseffekter.
PN: Hur kan fonden den vara helt avgiftsfri, alltså varken någon förvaltningsavgift eller något courtage vid köp och försäljningar? Hur får Cicero betalt?
- Vi har ett samarbetsavtal med Cicero som bland annat reglerar deras rätt att fortsätta använda vårt varumärke på de fonder som de tidigare köpt av oss samt att de har intjäningsmöjligheter på den andelsklass som har en avgift. Dessutom finns en marknadsföringsdimension som jag tror att Cicero också värdesätter med vårt samarbete, avslutar Joacim Olsson.
/ Mats Wester