I slutet av 2023 hade Pensionsmyndigheten 51 300 oavslutade återkravsärenden. Det har skett en kraftig ökning under de senaste sex åren. Vid utgången av 2017 låg antalet oavslutade återkravsärenden på 2 400.
Det konstaterar ISF (Inspektionen för socialförsäkring) i en rapport om hur Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten arbetar med återkrav av felaktiga utbetalningar.
Slutsatsen i ISF:s rapport är att de två myndigheterna saknar resurser och förmåga att hinna med sin återkravsverksamhet.
En annan slutsats är att myndigheterna är bättre på att upptäcka felaktiga utbetalningar än på att återkräva dem. Felaktiga utbetalningar uppstår när personer lämnat felaktiga upplysningar eller när myndigheterna gör fel.
Hos Pensionsmyndigheten handlar de allra flesta ärenden om felaktigt utbetalda bostadstillägg. Antalet oavslutade återkravsärenden av bostadstillägg har ökat från 1 540 till 42 398 under de senaste sex åren.
Under 2023 avslutade Pensionsmyndigheten 26 031 återkravsärenden och Försäkringskassan 120 000 återkravsärenden.
De allra flesta av dessa ärenden avskrevs, då båda myndigheter har beslutat att inga återkrav ska göras för belopp under 2 000 kronor. Hos Försäkringskassan låg nästan hälften av fjolårets avslutade återkravsärenden på under 2 000 kronor och hos Pensionsmyndigheten var det 75 procent av återkraven som låg under denna gräns.
ISF konstaterar också att de två myndigheterna har olika organisation för sin återkravsverksamhet. Hos Försäkringskassan är handläggningen av återkrav skild från handläggningen av förmånsärenden.
Hos Pensionsmyndigheten är det istället särskilt utsedda förmånshandläggare som även arbetar med återkrav. Pensionsmyndighetens egna dokument visar att arbetet med återkrav har nedprioriterats under senare år, vilket märks i det snabbt växande antalet oavslutade ärenden.
/ Ola Hellblom