NYHETSARKIVET
17 feb 2012 12:24
KO förbjuder två PPM-rådgivares marknadsföring
Konsumentverket, KO, har förbjudit två PPM-rådgivningsbolag att fortsätta med sin marknadsföring. Enligt KO har de båda bolagen, Svensk Fondanalys och Talk.too.much AB med varumärket Nordisk Fondanalys, bedrivit mycket aggressiv marknadsföring och dragit på sig en mängd klagomål.

Båda bolagen erbjuder rådgivning om val av PPM-fonder och marknadsför rådgivningstjänsterna genom gatuförsäljning på allmänna platser och i butiker. Enligt de anmälningar som kommit in till KO har kunderna blivit lovade att de ska få information via e-post och att de först då ska välja om de vill teckna avtal. Senare har det visat sig att de skrivit på för ett bindande avtal på 24 månader för 1 295 kr.

I sitt föreläggande mot Svensk Fondanalys skriver KO att det kommit in klagomål på att bolaget påstår att staten tar ut en särskild avgift för premiepensionsfonden och att de tar ut motsvarande avgift för sin tjänst. Tjänsten ska på så sätt inte kosta något extra.

KO har utfärdat ett förbudsföreläggande mot båda bolagen mot ett vite om vardera 600 000 kr. Båda bolagen har godkänt föreläggandet.

Under ett drygt halvår i fjol drog Svensk Fondanalys på sig 78 anmälningar. Nordisk Fondanalys har 40 anmälningar mot sig, varav 24 kom in under januari 2012. KO har också tidigare kritiserat bolagen för deras marknadsföring utan resultat.

- Vi har sett att antalet anmälningar mot den här typen av företag har ökat stadigt sedan de började dyka upp omkring 2008, säger Maria Johansson, som handlägger ärendena på Konsumentverket, till Pensionsnyheterna.

Det är framförallt fyra bolag som dragit på sig anmälningar. Förutom Svensk Fondanalys och Talk.too.much så är det också Moderna Pensionsvalet och Svensk Fondservice.

- De två förstnämnda ägnar sig åt så kallad canvasförsäljning, det vill säga att de säljer till människor på stan. De andra två använder sig av telefonförsäljning, säger Maria Johansson.

Det folk genomgående klagar på är att de trott att de bara gått med på att få mer information om tjänsten medan bolagen hävdar att de ingått ett avtal.

- Vi får väldigt få klagomål på själva rådgivningen utan det är försäljningsmetoderna som folk vänder sig mot.

Konsumentverket har varit i kontakt med Moderna Pensionsvalet och Svensk Fondservice angående deras försäljningsmetoder.

- Vi ser helst att de här bolagen ändrar sig frivilligt, men går inte det så kan det blir fråga om vitesföreläggande också mot dem, säger Maria Johansson.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907