Regeringens särskilda utredare Tord Gransbo presenterade idag utredningens förslag till en modernisering och effektivisering av AP-fonderna.
Utredningen, som är på 170 sidor, presenterar fyra olika förslag och lämnar avgörandet till politikerna om vilka förslag som ska prioriteras.
Det är två förslag för de Göteborgsbaserade AP-fonderna AP2 och AP6. Det första förslaget är att integrera AP6 i AP2 och det andra förslaget är att bevara AP6, men att modernisera den fondens verksamhet genom att bland annat slopa valutasäkringskravet och ge fonden lånerätt i riksgälden.
- Det finns som alltid för- och nackdelar med en konsolidering. Men i fallet med AP2 och AP6 blir det extra komplicerat av att fonderna har olika mål och placeringsregler. AP6 investerar i högavkastande onoterade aktier, medan AP2 har som mål att ha en låg risk i en bred portfölj av noterade tillgångar. Det hämmar stordriftsfördelarna av en konsolidering. Det blir även komplicerat att överföra nuvarande avtal som AP6 har till AP2, sa Tord Gransbo vid dagens presskonferens.
Utredningens uppdrag var också att analysera hur en konsolidering av de tre Stockholmsbaserade AP-fonderna till två fonder kan gå till och vilka för- och nackdelar det skulle medföra.
- Det är en mer logisk konsolidering än i Göteborg, då de tre Stockholmsbaserade AP-fonderna har mer likartad verksamhet och mål. Det finns uppenbara skalfördelar vid en sådan konsolidering, säger Tord Gransbo.
Vilken av de tre AP-fonderna som ska läggas ned och övergå till de två kvarvarande AP-fonderna i Stockholm tar dock utredningen inte ställning till. Även denna fråga överlåts till regeringen. Det handlar alltså om att AP1, AP3 och AP4 ska bli två fortsättande fonder.
- Det finns stora belopp att spara på en effektivare organisation av AP-fonderna, som även kan ge en högre långsiktig avkastning. Det är pengar som kan tillfalla systemet och därmed ge spararna högre pensioner. Men vilka förslag regeringen väljer att gå vidare med är för tidigt att säga. Vi skickar ut utredningens förslag på remiss före sommaren och sedan har vi ju en löpande diskussion i pensionsgruppen, säger Niklas Wykman, moderat finansmarknadsminister.
Han påpekade att varje 100 miljoner som man kan spara genom effektiviseringar betyder 8 miljarder kr, räknat på 30 års sikt. Varje buffertfond kostar omkring 500 miljoner kr årligen så det handlar om stora möjligheter att slimma kostymen.
Tord Gransbos utredning lämnar även en rad andra förslag kring modernisering och effektivisering av AP-fonderna. Det gäller bland annat att få mer fokuserade och effektiva styrelser.
Utredningen föreslår en precisering av de lagstadgade kompetenskraven för styrelseledamöter och att styrelserna bantas från nuvarande nio ledamöter till högst sju ledamöter. Det lär betyda att avtalsparternas styrelsemedverkan bantas.
Tidigare har det av hävd funnits två ledamöter för fack- respektive arbetsgivarorganisationer, men i framtiden ska det "bara" bli en vardera. Majoriteten av styrelsernas ledamöter ska ha kunskaper om kapitalförvaltning i olika former, något som utredare Tord Gransbo kallade bukettkompetens.
(För länge sedan hade AP-fond 1-3, som förvaltades gemensamt, 9 ledamöter i styrelsen plus 9 suppleanter, inalles 54 ledamöter. Enligt uppgift var det på den tiden vanligt att både ledamöter och suppleanter dök upp på mötena då för att det var "bra fika på Slottsbacken" där fonderna huserade.)
Utredningen vill även se en tydligare redovisning av förvaltningen och kostnaderna för illikvida tillgångar i AP-fondernas portföljer. Det gäller främst kostnaderna till extern förvaltning och utredningen föreslår även en separat ägarstyrningspolicy för illikvida tillgångar.
Vad kan man då dra för slutsatser av utredningens förslag?
Det är högst sannolikt att de tre nuvarande AP-fonderna i Stockholm kommer att bli två när Pensionsgruppen och regeringen har knådat förslagen, efter det att remissinstanserna sagt sitt.
Om AP6 i Göteborg överlever är svårare att sia om, då utredningen kommit fram till att stordriftsfördelarna av en sammanslagning med AP2 blir blygsamma och att nackdelarna av en sammanslagning riskerar att bli större. Övriga förslag om bland annat bantade styrelser lär vinna politiskt gehör.
/ Ola Hellblom