Pensionsguiden, förmodligen Sveriges största nätforum om pension, växer så det knakar. Facebookgruppen har nu 16 200 medlemmar. Bara den senaste veckan har 200 personer anslutit. Men då många inläggen och frågorna innebär en hel del utmaningar.
Bakom gruppen står Monica Sjödin och hennes företag Pensionsguiden i Sverige.
- Det är superkul att så många söker sig till gruppen. För att vara en nischad grupp om pensioner är det bra, säger Monica Sjödin.
Men det växande intresset har också lett till något som liknar växtvärk. Gruppen svämmas över av inlägg från personer som ställer frågor utifrån siffror som de fått fram från Min Pension, och detta utan att ge tillräckligt med bakgrund.
- Många lägger bara in bilderna från sin Min Pension-sammanställning, och skriver "Hur lite pension har jag?" eller "Säg vad jag ska göra?" Det går inte riktigt att svara på, det tar bara plats. Man får göra lite själv också, säger Monica Sjödin, som avvisar inlägg varje dag.
En annan utmaning är pensionsskryt-inläggen, också de baserade på cirkeldiagram kopierade från Min Pension.
- Det är lite "Titta på alla miljoner jag får" och 100 000 i månaden i pension!. Ja, vad är drivkraften bakom det? Ja, jag upplever att det handlar om skryt och bekräftelse. Men då blir det irritation i gruppen. De med låg pension känner sig tilltryckta, medan jag mer vill att vi ska stötta varandra i gruppen.
Med i gruppen är flera experter och branschprofiler, bland andra Alectas Staffan Ström och tidigare vd:n för Nordnet Pensionsförsäkring, Helena Palmgren, nu på Palmgren & Bähr. Även Pensionsmyndigheten är närvarande.
- Jag är jätteglad över att branschfolk är med, men vi vill inte ha för mycket sälj. Inte till exempel att det kommer in försäkringsmäklare som erbjuder upplägg för 10-taggare och liknande. Jag vill inte att någon ska prångla på folk tjänster i gruppen, utan att medlemmarna ska ta medvetna beslut utifrån kunskap.
Hur gör hon då för själv inte framstå som för säljig i gruppen? Ibland tipsas ju om hennes egen verksamhet?
Hon framhåller att webinarierna hon bjuder in till är kostnadsfria, och att de som deltar därefter kan välja att gå någon av hennes kurser.
- Att medlemmarna tipsar varandra om aktiviteter eller leverantörer faller sig naturligt, och jag är mån om att eventuell marknadsföring i gruppen är för saker jag kan stå för. Därför har till exempel premiepensionsrådgivare åkt ut med huvudet före. Hon får inte betalt av någon pensionsaktör.
- Nej, jag vill vara oberoende och har inga formella betalda samarbeten, men jag samarbetar på så sätt att jag bjuder in branschfolk till mina webinarier.
/ Rickard Jakbo