NYHETSARKIVET
9 feb 2012 11:59
Peter Norman vill stärka konsumenternas ställning
Finansmarknadsminister Peter Norman (M) vill stärka konsumenternas rätt gentemot finansbolagen. Det sa han på Terminsstart Pension som arrangerades av Pensionsnyheterna i dag.

- Konsumenten ska i första hand känna sig trygg och vi måste i nån mening stärka konsumenten på leverantörerna och säljarnas bekostnad, sa han på konferensen.

Han påpekade att ett provisionsförbud för försäkringsförmedlare är en tanke man fortfarande har på departementet. Men att det är en komplicerad fråga.

- Ett sätt att förbättra konsumenternas ställning är att ge FI mer anslag, ett annat är att granska rådgivarnas dubbla roller. Vi ser också över möjligheterna att utvidga förbudet för kickbacks till förmedlare men vi är medvetna om att det är en svår fråga och att det kan drabba mindre företag, sa Peter Norman.

Han vill också att fondavgifterna blir tydligare så att kunderna kan se hur stor del av sparandet som försvinner i avgifter.

- Jag tror inte procent sätter sig hos folk, det behövs kronor och ören, sa Peter Norman.

Han förespråkar en standardiserad information som utgår från en schablon med ett visst månatligt sparande under en bestämd tid och en antagen genomsnittlig avkastning.

- Den informationen tror jag skulle vara bra för konsumenten. Man skulle då göra mer aktiva fondval än vad man gör i dag.

Han skulle också gärna se att försäljningen av finansiella produkter via telefon begränsades.

- Frågan är om det ska vara rimligt att göra avtal om finansiella produkter över telefon. En tanke kan vara att man får ringa och marknadsföra en produkt men att man sen måste skicka ett brev med avtalet. Klagomålen ökar ganska ordentligt kring detta.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907