Konkursade Saab Automobile ser ut att bli en dyr affär för PRI Pensionsgaranti som försäkrat de skuldförda ITP Pensionerna i bolaget.
Saab:s pensionsskuld för ITP-pensioner uppgick enligt årsredovisningen för 2010 till drygt 1,2 miljarder kr. Den skulden har bolaget tryggat i en pensionsstiftelse vars tillgångar, enligt årsredovisningen för 2010, översteg åtagandet med omkring 160 miljoner kr. Pensionsskulden var då beräknad efter de livslängds- och ränteantaganden som PRI Pensionsgaranti tillämpar. De är, åtminstone vad gäller diskonteringsräntan, betydligt snällare än vad som gäller i Alecta, där bolag på obestånd eller i konkurs ska lösa in sina pensionsåtaganden.
Med Alectas antaganden blir skulden betydligt större och bolaget krävde ytterligare 200 miljoner kr i tilläggspremie för att försäkra Saabs tjänstemän.
Nu, när Saab gått i konkurs, kommer bolaget inte att klara av att betala och då blir det PRI Pensionsgaranti som får betala. Till saken hör att Alecta ändrade sin diskonteringsränta under november 2011 vilket ökar inlösenkostnaden med ytterligare omkring 15-20 procent av den totala skulden. Till det kommer den årliga inflations- och ränteuppräkningen på det gamla åtagandet som bör ha ökat skulden med 5-6 procent, alltså 60-65 miljoner kr.
Det gör att skulden på 1,2 miljarder kr, allt annat lika, bör ökas med ytterligare drygt omkring 300 miljoner kr och landar på knappt 1,5 miljarder. Det bör påpekas att siffrorna för 2011 är Pensionsnyheternas uppskattningar och ska mest ses i illustrativt syfte.
Riktigt så illa blir det nu inte. Saab har redan börjat lösa in pensionsskulden och betalade in 160 miljoner kr för ändamålet under 2010. Det innebär att man kunnat betala av en del av mellanskillnaden under den femåriga amorteringsprocessen.
PRI Pensionsgaranti har också kunnat säkra tillgångar, främst i form av likviditet, vilket bidrar till att hålla nere smällen i PRI.
- Vi räknar på effekterna och kommer att presentera det för vår styrelse den 6 februari. Jag varken kan eller vill i dagsläget säga exakt hur mycket pengar det blir fråga om, säger Jan Ahlström, vd för PRI Pensionsgaranti, till Pensionsnyheterna.
En gissning är dock att PRI Pensionsgaranti kommer att få betala omkring 300 miljoner kr, för att säkerställa att de tidigare Saab-anställda ska få sina pensioner.