Den 3 maj skulle EU-kommissionen lagt fram direktivförslaget "Retail Investment Strategy" (RIS). I denna strategi har kommissionen aviserat att det kommer förslag kring den nuvarande regleringen av provisioner i Mifid 2 och IDD. Det senaste beskedet är att kommissionen presenterar förslaget den 24 maj.
Pensionsnyheterna har tagit del av ett utkast till förslaget och som vi berättat tidigare innebär det inga förslag för ett totalt provisionsförbud över hela den Europeiska marknaden.
"Ett fullständigt förbud mot incitament skulle (dock) medföra betydande och plötsliga effekter på befintliga distributionssystem, med konsekvenser som är svåra att förutse. Av denna anledning fattade kommissionen beslutet att inte lägga fram ett fullständigt förbud mot incitament som en del av detta förslag", står det i utkastet.
Det förslaget om tvärstopp har man dock kvar i bakfickan, men anser att man först bör göra vissa ändringar innan man tar till storsläggan.
Det ska ske om de ändringar man nu vill göra inte får tillräcklig effekt och ger Europas konsumenter mer value for money när det gäller de sparprodukter de väljer att satsa sina pengar i.
En tydlig skillnad mot den nuvarande ordningen är att distributörer som inte ägnar sig åt att ge råd, utan bara ser till att köpa eller sälja de fonder eller produkter som kunden väljer, ska få det svårare att få betalt i form av incitament eller kickbacks.
Så här står det i utkastet:
"Som en del av ett stegvis tillvägagångssätt, föreslår detta lagstiftningspaket att de intressekonflikter som uppstår på grund av betalning av incitament åtgärdas genom ett antal olika åtgärder, inklusive:
En åtgärd som syftar till att förbjuda betalning av incitament i miljöer med endast utförande där ingen rådgivning tillhandahålls.
En förstärkt princip om "kundens bästa" tillämpad i både MiFID och IDD.
förbättrad information till kunden om betalning av incitament, inklusive en enkel förklaring av incitament.
Dessutom kommer kommissionen noga att övervaka effekterna av dessa åtgärder på marknaden, som kommer att baseras på djupgående information (som tillhandahålls som en del av skyldigheterna för Value for Money-metoden)."
Det angreppssätt som kommissionen föreslår för att komma åt kickbacken är bad news för till exempel Avanza. Bolaget har ju hävdat att de tillhandahåller formerna för sparandet gratis. Det kostar ju noll att ha ett ISK-konto eller ett K-försäkringsskal hos Avanza. Betalningen är istället kickback på de fonder eller värdepapper som kunderna placerar i.
För fonder handlar det normalt om hälften av fondavgiften. Här har kommissionen lagt in ytterligare krav på transparens.
I en av fotnötterna i dokumentet står det att man måste sätta storleken på kickbacken i relation till bolagets kostnad för att köpa, sälja och administrera kundens innehav.
Det kan bli svårt att förklara varför det kostar bolaget 0,75 procent av kapitalet för att administrera en fond med en avgift på 1,5 procent.
"Som en del av sin produktövervakning och styrningsåtgärder skulle tillverkarna behöva identifiera och kvantifiera kostnaderna för varje investeringsprodukt (både för befintliga och nya produkter) och motivera att den erbjuder valuta för pengarna till målmarknaden, inklusive när de jämförs med andra produkter på marknaden, baserat på produkttypspecifika kostnads- och prestandariktmärken.
Nu lär det säkert ta ett år eller två innan Kommissionens tankar kan mynna ut i ett EU-direktiv som då adresserar de här frågorna. Och det är inte helt säkert att EU-parlamentet och Rådet håller med Kommissionen i alla delar.
Värt att notera är att såväl parlamentet som den nuvarande kommissionen verkar ha lättare att ta konsumenternas perspektiv än marknadens. Begreppet Value for Money återfinns på 23 ställen i det 99-sidiga utkastet.
För till exempel banker kommer det nog att bli lättare att ta till sig de nya reglerna. De har ju möjlighet att tjäna sina pengar på att få kunderna att investera i fonder förvaltade av egna fondbolag. Då kommer ju pengarna från de vinster som uppstår i fondbolagen och de kan dela med sig till kunderna genom att de får kickbacken tillbaka.