Det är små skillnader i allokering mellan de olika entrélösningar som blev vinnare i Collectums upphandling av fondförsäkring.
Nordea sticker ut genom att ha låg "home bias" på aktiesidan och har bara några få procent av aktieportföljen i svenska aktier. Sveriges vikt i globalindex svarar för omkring en procent vilket gör att Nordea därmed har en mer global portfölj än konkurrenterna.
Handelsbanken står för den andra extremen i urvalet och har 40 procent av aktieportföljen i svenska aktier. SPP ligger omkring 35 procent i svenska aktier medan Swedbank och Länsförsäkringar Fondliv ligger närmare 30 procent.
Samtliga alternativ har generationsprofil vilket innebär att aktieandelen faller med ökad ålder hos spararna. Här är det små skillnader när avtrappningen inleds, men i princip är det vid 60 års ålder som man börjar sänka risken med endast små skillnader mellan de fem bolagen.
På räntesidan är det Handelsbanken som sticker ut genom att bara ha korträntepapper och alltså inga långa obligationer i ränteportföljen. De fyra andra har både och SPP och Nordea har även företagsobligationer i mixen. Det framgår av den redovisning som Collectum gjort.
Entrélösningarna brukar i de flesta fallen bli permanenta. Det är få kunder som när de en gång valt (eller fått hjälp att välja) ändrar allokeringen. Med hänsyn till att de utvalda produkterna är så lika är det svårt att hävda att någon eller några av dessa skulle kunna ge ett väsentligt annorlunda utfall. Givet allokeringen lär det heller inte finnas anledning att flytta till någon av konkurrenterna för att väsentligt påverka risken i det valda sparandet om man vill ha entrélösningen.