Premieinbetalningarna för Folksam LO Pension ökade med drygt 21 procent till 7 891 (6 485) miljoner kronor. Det framgår av bolagets tolvmånadersrapport idag.
Ökningen förklaras, enligt bolaget, av de försäljnings- och marknadsföringsinsatser som genomförts under året vilket genererat i ett ökat antal inflyttar och nyval.
"Det har varit ett år som ställt stora krav på oss som organisation. Under året har Folksam Tjänstepension jobbat hårt med att möjliggöra omvandlingen till Tjänstepensionsföretag. Jag är stolt att vi under året dessutom lyckats ökat antalet inflyttade kunder", säger Christoffer Jönsson, vd i Folksam LO Pension i ett pressmeddelande.
Det försäkringstekniska resultatet uppgår till 324 (384) miljoner kronor och företagets totala resultat backade rejält och landade på till 123 (477) miljoner kronor.
Det lägre försäkringstekniska resultatet förklaras främst av ett försämrat riskresultat samt högre driftkostnader till följd av högre anskaffnings- och systemförvaltningskostnader än föregående år.
Företagets icke-tekniska resultat förklaras av negativ kapitalavkastning på företagets egna placeringar, vilket leder till ett försämrat totalresultat jämfört med förgående år.
Fondförsäkringstillgångarna minskade jämfört med föregående år, vilket beror på den negativa marknadsutvecklingen och uppgår till 149 892 (171 711) miljoner kronor.
Folksam LO Pension förvaltar tjänstepensionen för nära en halv miljon kunder med fondförsäkring.
Bolaget ägs till 51 procent av Folksam Liv och till 49 procent av LO:s Försäkringshandelsbolag, som i sin tur ägs av LO och dess medlemsförbund.