ISK:s rapport om samarbetet mellan Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten är överdrivet negativ. Det menar Pensionsmyndigheten i ett svar på Inspektionen för socialförsäkringens, ISF, rapport Att samsas om systemen.
I rapporten har ISF granskat Pensionsmyndighetens köp av tjänster från Försäkringskassan och kommer också med ett antal förbättringsområden för samarbetet. Pensionsmyndigheten har inget i sak att invända mot de förbättringsförslag som tagits fram av ISF. Som en kommentar till förslaget att Pensionsmyndigheten tillsammans med Försäkringskassan ska utreda en minskning av Pensionsmyndighetens beroende av Försäkringskassan påpekar Pensionsmyndigheten att en sådan redan finns och att den ska lämna rapporter i slutet av februari.
På det hela taget menar man att ISK:s rapport ger en allt för negativ bild av samarbetet mellan myndigheterna.
Pensionsmyndighetens uppfattning är att samarbetet till allra största del fungerar väl. De problem som finns är väl kända och bägge myndigheterna arbetar för att åstadkomma ett än bättre samarbete, skriver man i sitt svar.
De problem som finns är enligt Pensionsmyndigheten att man inte alltid prioriterats som en egen myndighet utan mer som en avdelning på Försäkringskassan. Men att dessa problem överdrivs i rapporten.
Man är också kritisk till att rapporten är otydlig. Rapporten är baserad på intervjuer med medarbetare, men i sammanställningen är det svårt att veta vad som kommer från ledningen, vad som är enskilda medarbetares sypunkter eller vad som anses vara den allmänna meningen. Bland annat nämns i rapporten att myndighetens strategiska ledning framför en synpunkt, men i brevet påpekar man att en sådan titel inte finns och att varken generaldirektör eller styrelse intervjuats.