Svensk Försäkring är positiv till EU-förslaget att konsumenter och försäkringsföretag ska kunna använda sig av alternativa tvistlösningsorgan och online-system för tvistlösning. Det skriver Svensk Försäkring i sitt Yttrande över Europeiska kommissionens förslag till direktiv om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister och till förordning om tvistlösning online vid konsumenttvister.
Bland annat påminner Svensk Försäkring om att det redan finns ett antal alternativa tvistlösningsorgan som är behöriga att pröva många former av tvister mellan konsumenter och försäkringsföretag. Bland annat Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och Nämnden för Rättsskyddsfrågor. Dessa bör ges förutsättningar att fortsätta sin verksamhet.
Svensk Försäkring är dock oroade över att informationsmängden som konsumenterna utsätts för kan bli för stor. Den totala informationsmängden kan därför leda till att förslagets målsättning, att förbättra konsumenternas möjlighet till rättelse genom ökad kännedom om alternativa tvistlösningsorgan och hur konsumenten kommer i kontakt med dessa, inte uppnås, heter det i yttrandet.
Man menar at en analys av behovet av eventuella kompletterande alternativa tvistlösningsorgan också bör omfatta vilken utformning ett sådant organ bör ges. Exempelvis bör utredas om det bör stå under huvudmannaskap av försäkringsbranschen eller om det ska vara ett, möjligen delvis, offentligträttsligt organ, gränsdragningen mellan behörigheten hos befintliga alternativa tvistlösningsorganen och eventuellt tillkommande organ samt hur det säkerställs att organet ges den kompetens och erfarenhet av försäkringsfrågor som krävs för att tvisterna ska kunna hanteras effektivt och ges en allsidig prövning.