Nu rullar Danica Pension ut sin första marknadsföringskampanj någonsin. Kampanjen kommer att finnas i TV-reklam och på webben. Dessutom har man köpt in 2 000 par joggingskor.
Danicas reklamfilm premiärsändes igår i hård konkurrens med bland andra AMF, Swedbank, SPP och SEB som också dem ville berätta om pensionssparande. Temat på filmen är en hälsosammare livsstil som i längden kommer att ge en bättre tid som pensionär.
Man satsar också stort på Facebook där man går på samma tema. På facebooksidan Danicas vänner kan man lova att göra hälsosamma saker, som att sluta röka eller stressa mindre, och i gengäld donerar Danica pengar till olika organisationer som arbetar med hälsofrågor. Man kan också köpa rabatterade löparskor via sidan.
Nu erbjuder ni er att sälja rabatterade joggingskor till kunderna, ska ni bli skohandlare?
- Nej, absolut inte. Men vi ville försöka hitta något som skiljer ut oss från de andra pensionsbolagen på marknaden. Skillnaderna i våra respektive erbjudanden är ju mikroskopisk och av det skälet började vi fundera över om hur vi kunde hjälpa människor att få någonting här och nu snarare än när de går i pension, säger Claes Carlson till Pensionsnyheterna, som just köpt in 2000 par skor, som han hoppas hitta fötter till.
- De som går in på vår löftessnurra och till exempel lovar att sluta röka skickar samtidigt det budskapet vidare till alla sina vänner på Facebook och då kan det bli lite lättare att hålla vad man lovat, säger Claes Carlson som säger att 350 personer redan lovat att sluta röka och han hoppas att det snart är 1000 personer som ska fimpa.
Något riktigt hälsofreakande är det dock inte fråga om. Danicas kunder ska även i fortsättningen tillåta sig en whisky, enligt Claes Carlson.
- Vi har undersökningar från folkhälsoinstitutet, som finns i bakgrundsmaterialet på hemsidan, som visar att det allra viktigaste för ett bra och långt liv är att ha vänner och umgås med dem. Därefter kommer maten vi äter och sen att man rör på sig. Vi hoppas kunna hjälpa till med flera av de sakerna via vår löftessnurra och på så sätt ge möjlighet att få vinster av sitt sparande hos oss redan i dag, säger han.
Danica samarbetar med reklambyrån YouMe Agency.