NYHETSARKIVET
11 okt 2010 09:59
Konsumentverket: Avanza får säga att de ger dubbelt så hög pension som Skandia
Under våren meddelade Konsumentverket att Avanza Bank i sin marknadsföring får hävda att en sparare som väljer deras fondförsäkringslösning kan få dubbelt så hög pension som den som väljer att spara i Skandia Link. Avanza har använt sig av sin indexfond Avanza Zero i en icke rådgiven fondförsäkringslösning och ställer den mot en rådgiven fondförsäkring i Skandia Link där kapitalet placeras i den aktivt förvaltade fonden Skandia Sverige. Konsumentverket uppmärksammade kampanjen och bad Avanza Bank att styrka sina påståenden varvid bolaget skickade in en uträkning där man visar att det faktum att man inte har några avgifter på fond- eller försäkringsnivå leder till att kapitalet, vid samma antagna årliga avkastning, 6 procent, ger ett dubbelt så högt kapital efter 30 år vid årliga insättningar. Avanzas avgifter blir i det valda exemplet 0 procent av kapitalet medan Skandia Linkalternativets avgift totalt uppgår till 2,15 procent om året plus 360 kr. – Avanza skickade in en beräkning som visar att de kan styrka att kunden kan få dubbelt så mycket och efter det kunde vi avskriva ärendet, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket, till Pensionsnyheterna. Skandia reagerade mot att Avan- za kom undan med att jämföra två helt olika produkter, en med möjlighet till rådgivning och en helt utan. Genom att inte jämföra samma sorts produkt så försvann Avanzas egna avgift på 0,5 procent för Avanzas rådgivna produkt. – Jag tycker att det är förvånande att man som bolag kan tillåtas räkna utifrån vilka märkliga antaganden som helst i sin marknadsföring. Praxis inom marknadsföring är annars att jämföra likvärdiga produkter för att ge konsumenterna korrekt information. Avanza har ju jämfört äpplen och päron och därtill gjort en mängd antaganden som inte är rimliga, säger Jessica Malmfors, vd för Skandia Fonder, till Pensionsnyheterna. Skandia vänder sig även emot att det inte finns någon förankring i antagandet att Avanzas fond och Skandias skulle ha samma framtida avkastning. De fonder som Avanza har i jämförelsen skiljer sig åt i såväl upplägg som historisk avkastning. – Det finns avgörande skillnader i fonderna som Avanza inte alls tar hänsyn till i reklamen. Skandia Sverigefonden har möjlighet till att investera i långt fler bolag än Avanza Zero och sett historiskt har Skandia Sverige haft högre avkastning än det index som Avanza Zero följer. Att då anta att fonderna ska ha samma avkastning framåt tycker jag är anmärkningsvärt. Vi tycker inte att vare sig fonderna eller försäkringslösningarna är jämförbara och anser därför att det är vilseledande att säga att Avanzas produkt ger dubbelt så hög pension, säger Jessica Malmfors till Pensionsnyheterna. Avanzas sparekonom Claes Hemberg håller inte med om att det är fel att jämföra aktiv förvaltning med passiv och tycker absolut inte att jämförelsen haltar. – Både indexförvaltning och aktiv förvaltning handlar om löften. I indexfonder lovar man att följa index och i en aktivt förvaltad fond lovar man att vara aktiv. Men det säger ingenting om hur bra eller dåligt det kommer att gå i framtiden, säger Claes Hemberg och fortsätter: – Det intressanta med vår jämförelse tycker jag är skillnaden i resultat mellan en fond med avgifter och en fond utan och jag tycker att pensionsbranschen många gånger tar hutlöst betalt för sina tjänster, säger Claes Hemberg. Skandias biträdande bolagsjurist Daniel Mörndal skrev i april brev till Konsumentverket och ville förmå verket att återuppta prövningen men utan resultat. – När vi tittar på den här typen av ärenden blir det emellanåt en balansgång mellan konsumenträtt och en konkurrensfråga mellan två bolag. Vi känner att i det här ärendet är det upp till Skandia att ta saken vidare till Marknadsdomstolen eller Konkurrensverket, säger Malin Fors.
Ur Pensionsnyheterna Analys, nr 9, 2010
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907