Mårten Andersson är ny vd för Skandia Norden och tillträdde den sista september. Han efterträder Bertil Hult som sa upp sig i augusti för att som han själv uttryckte saken få bättre kontroll över sin almanacka. Mårten Andersson har varit i Skandia i 15 år, senast som chef för affärsområde privat med en bakgrund som vd för Skandias olika bolag i Chile, Mexico och Italien. Precis som seden numera bjuder, ska en nytillträdande ledare ha en programförklaring och den sammanfattar Mårten Andersson i ett begrepp som han lånat från USA:s president Harry S Truman. Han lanserade 1948 lanserade begreppet Fair deal. Då handlade det om ökade möjligheter för fackföreningar att utöka socialförsäkringssystemet, införa minimilöner och erbjuda lån till lantbrukare. Mårten Andersson lägger dock helt andra kort i given när han beskriver sin vision av en Fair Deal. I begreppet fair ligger inte att vi ska vara billigast eller alltid betala mest. Vi ska alltid ge kunderna värde för sina pengar. Aktieägarna ska känna att de får en rimlig avkastning på det kapital de satsat i bolaget. I Skandia Liv är det kunderna som är ägare, eftersom bolaget inte ska dela ut vinster till andra än dem, och även de ska ha en fair deal. Sen finns det alltid spänningar i bolag mellan olika grenar men jag ser ingen konflikt i att lämna en fair deal till alla. n Varför ville du ha det här jobbet? Jag har jobbat i 15 år i Skandia och har vad jag kallar en passion för Skandia. Det gör att jag ser det som ett otroligt privilegium att få ta över som vd för Skandia i Norden. Men det är den känslomässiga delen. Den logiska är att jag tycker att Skandia har det bästa sparandeoch försäkringserbjudandet på marknaden. Vi har en stor kundbas med 1,7 miljoner kunder och vi har nu ett närmast unikt tillfälle för att luta oss framåt och ta större plats och anta en positiv utmaning. n Marknaden har ju förändrats kraftigt på senare år, bland annat genom att partsupphandlingarna skapat lågkostnadsalternativ för kryssprodukter. Hur ska ni klara av den marknaden? Jag har precis anlänt till det här jobbet så jag har inte någon detaljplan för hur det ska gå till. Men rent spontant ser jag att det finns plats för oss även på den marknaden. Jag vet att Skandia Livs vd Bengt-Åke Fagerman gör ett gediget arbete för att ta fram bra produkter för att vara med även på den marknaden. n Men det förutsätter väl att ni kommer med som upphandlat alternativ? Ja, och vi ska därför arbeta för att göra det och det är jag säker på att vi kommer att klara av. n Har ni inte hamnat lite i hörnet där bankerna med sina stora kontorsnät nu ser till att plocka kunder från er på kryssmarknaden samtidigt som avtalsparter och förmedlare genom upphandlingar ser till att pressa marginalerna. Hur ska ni ta er ur hörnet? Jag håller inte med dig om beskrivningen att vi hamnat i hörnet. Vi har ett mycket brett och gediget utbud med Skandia Liv som haft historiskt mycket hög avkastning. Sen tror jag att vi ytterligare kan förstärka den kanal vi har genom Skandiabankens enkla och raka erbjudande som jag uppfattar som juste. Detta i kombination med linkbolagets förmåga att alltid ha ett bra erbjudande i form av fonder med hög kvalitet gör att vi står starka på marknaden. n Men hur ska ni agera? Vi ska jobba mer med olika sätt för kunderna att möta oss. För kunder som gärna vill arbeta med självbetjäning ska vi ha enkla kanaler via webb- eller telefongränssnitten. Kunder som till exempel närmar sig pensionsåldern och har mera komplexa rådgivningsbehov ska vi erbjuda bra personlig rådgivning via vår egen rådgivningsorganisation eller via försäkringsförmedlare. n Kommer ni att arbeta mycket med förmedlarkanalen, trots att den kan innebära att ni kan förlora affärer eftersom de kan flytta affär till den leverantör som de själva föredrar eller betalar mest? Förmedlarkanalen har alltid varit viktig för oss. Det är en stor tjusning att ha en oberoende intermediär som hela tiden granskar och utvärderar våra erbjudanden och väljer det som de tycker är bäst för kunderna i varje läge. Det innebär att vi måste stå på tårna och vara aktiva i förhållande till dem och det är bra. n Är det något område som du ser att ni varit dåliga på hittills eller någon del som du vill förstärka er närvaro på? Av en massa konsultbilder som jag fått titta på så kan jag se att hälsoförsäkring kommer att bli ett växande område och där har vi redan en bra produkt för att ta ytterligare steg på den marknaden. n Domen i det så kallade Tysklandsmålet bör innebära att parternas riskförsäkringsbolag AFA kan komma att konkurrensutsättas ytterligare i och med att de inte utan upphandling ska få ta affär på offentliganställdas avtalsområden. Är det något ni har med i planeringen? Ja det har vi noterat. n Är alla gamla Skandiaskandaler utvädrade nu? Ja, det är de. Skandia har en 150-årig historia och alla företag har haft sina ljusa och mörka kapitel i historien. Den här organisationen är helt fantastisk och nu är jag säker på att de kommer att ta möjligheten att luta sig framåt för att verkligen dra fördelar av allt som är bra med Skandia.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 9, 2010