NYHETSARKIVET
26 jan 2011 15:35
Flytt av pensionskapital och behovet av nytt IT-stöd
Marknaden för flytt av pensionskapital har under de senaste åren vuxit kraftigt. Statistik från Skatteverket visar att antalet flyttar under perioden maj 2008 till och med juni 2010 uppgick till cirka 211 000 avtal med ett samlat kapital på cirka 12,8 miljarder. Enligt statistik från Collectum har cirka 7 procent av alla privatanställda tjänstemän, cirka 100 000 personer, flyttat ett pensionskapital (ITP/ITPK) under perioden oktober 2008 t o m oktober 2010. Summan av det flyttade kapitalet uppgår till 6,6 miljarder kr. Motsvarande siffror från Fora (SAF-LO) är 50.000 personer och ett kapital på 2,1 miljarder kr. Dessa siffror visar att majoriteten av flyttarna genomförts inom avtalspension ITP- och SAF-LO där de upphandlingar som genomförts ställt krav på obligatorisk flytträtt. De stora bankerna, främst Swedbank och Nordea har framgångsrikt utnyttjat denna nya affärsmöjlighet. Valcentralerna Collectum och Fora har också medverkat till att förenkla administrationen av flyttar inom respektive avtalsområde genom att utveckla automatiserade flyttrutiner som minskar behov av manuella insatser. Tyvärr är de lösningar som dessa valcentraler utvecklat sinsemellan ganska olika vilket medfört extra arbete inom alla större pensionsbolags ITavdelningar. Men sett i ett längre perspektiv torde dessa utvecklingsinsatser ändå vara lönsamma då de automatiserade flyttlösningarna sparar många timmar av manuellt arbete. Dessutom var det ett av kraven i upphandlingarna att bolagen måste utveckla det IT-stöd som efterfrågades av valcentralerna, inklusive automatiserade flyttrutiner. När flytträtt införs inom KAP-KL området är det väl inte helt säkert att de tre berörda valcentralerna, som också är konkurrenter, kan enas om att utveckla gemensamma automatiserade flyttrutiner. Flyttar genomförs givetvis också inom övriga pensionsområden, individuella tjänstepensioner och privata pensioner. Här saknas dock den typ av IT-stöd för flytt som utvecklats av Collectum och Fora. Flyttar sker via manuella insatser både hos avgivande och hos mottagande bolag. Försäkringsförbundet har gjort vissa försök att standardisera administrationen av flyttar, bl a genom att ta fram gemensamma flyttblanketter. För pensionsbolagen tillkommer även uppgiften att framställa en kontrolluppgift för varje utflytt av pensionskapital. Skatteverket erbjuder här en e-tjänst via vilken pensionsbolagen kan rapportera sina kontrolluppgifter. För att kunna använda denna e-tjänst krävs dock viss intern IT-utveckling hos varje pensionsbolag. Tänkbara nya IT-lösningar Med tanke på de stora manuella insatser som idag krävs för att hantera flyttar av pensionskapital borde det finnas ett intresse för pensionsbranschen att tillsammans utveckla en automatiserad lösning av samma typ som redan utvecklats av Collectum och Fora. Frågan är dock hur en sådan gemensam lösning skulle kunna utvecklas och samordnas. Det finns exempel där några av de större bolagen tagit fram gemensamma lösningar för att förenkla utbytet av information på försäkringsavtalsnivå. De bolag som deltar i detta samarbete har därmed en viss gemensam infrastruktur som skulle kunna användas för att administrera flyttar mellan just dessa bolag. Men enligt min mening borde det vara bättre för alla parter om branschen kunde enas om en gemensam lösning som administrerades på ett centralt ställe. Jag tänker då i första hand på sajten Minpension som borde vara ett naturligt nav för att en branschgemensam flyttadministration. Alla större Pensionsbolag är ju redan via sitt medlemskap i Försäkringsförbundet finansiärer av Min Pension. För en medborgare och ägare av ett pensionskapital borde denna sajt kunna bli ett naturligt ställe av vända sig till när man vill flytta sitt pensionskapital. Om statsmakterna fr o m 2012 ställer hårdare krav på pensionsbolagen att införa flytträtt på merparten av pensionskapitalet bör behovet av en förenklad flyttadministration öka ytterligare. Ur ett IT-tekniskt perspektiv är en utveckling av en gemensam flyttrutin en inte helt trivial uppgift. För att minska utvecklingsbehovet hos de berörda pensionsbolagen kan en möjlighet vara att kopiera en av de lösningar som utvecklats av Collectum och Fora. Men för att det centrala flyttnavet, t ex Min Pension, ska kunna fungera krävs utveckling av nytt IT-stöd. En utmaning är då att kunna presentera de befintliga pensionsavtal som kunden kan flytta. I dagsläget är det inte så många bolag som rapporterar alla typer av pensionsavtal till Min Pension. Men på sikt torde fler och fler bolag erbjuda denna service. En annan möjlighet vore att kräva att alla pensionsbolag (och banker) regelbundet skickar uppgifter om alla typer av pensionsavtal (inkl IPS) till Min Pension. Ett sådant förslag torde dock möta visst motstånd från branschen. IT-lösningar för överföring av uppgifter om befintliga pensionsavtal finns redan på plats hos de flesta större bolag. Det är ”bara” att skicka hela beståndet i stället för att vänta på förfrågningar från Min Pension. Detta skulle också öka möjligheterna att kunna redovisa mer kompletta uppgifter i det Orangea kuvertet och direkt via Min Pension. Anders Lundström vd på Min Pension, ställde sig dock tveksam till att branschen under de närmaste åren skulle kunna enas om en gemensam lösning för att förenkla flyttadministrationen med Min Pension som ett centralt nav. Det finns andra utmaningar för Min Pension som måste lösas innan automatiserade flyttrutiner kan bli aktuella. Lars-Ove Wängemar Con3bute
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 1, 2011
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907