Under det närmaste året kommer Finansinspektionen, Fi, att ser över försäkringsförmedlarmarknaden. Enligt Fi utsätter försäkringsrådgivningen konsumenterna för stora risker och man tänker nu belysa de problem som finns och föreslå lösningar för hela sektorn. Per Andelius på Svenska försäkringsförmedlares förening välkomnar granskningen, men tror inte på förslaget att förbjuda provisioner till mäklarna. Det här är ett väldigt viktigt område och vi är oroade. Vi har sett under åren att det finns stora variationer i seriositet hos olika rådgivare och vi känner en stor oro över konsumentskyddet, säger Malin Björkmo, avdelningschef Försäkring och Fond på Finansinspektionen, till Pensionsnyheterna. Fi kommer under året att se över regelverket som reglerar försäkringsförmedlarnas verksamhet för att förbättra konsumentskyddet. I samband med detta har Fi anlitat Fredric Korling, doktor i civilrätt vid Stockholms universitet som disputerat i rådgivningsansvar, för att utreda det nuvarande regelverket kring försäkringsrådgivning. Det riktigt stora problemet är den affärsmodell som gäller i branschen, att förmedlarna får betalt av försäkringsbolagen i form av provision. Man skulle vilja att försäkringsförmedlarna bara fick ta betalt direkt av kunderna, säger Malin Björkmo. Rådgivningen från en förmedlare avser ofta avancerade produkter och komplicerade privatekonomiska förhållanden och det ställer stora krav på förmedlarnas kunskaper. Därför kommer Fi bland annat att se över kunskapskraven för försäkringsförmedlarna. Något annat som ska skärpas under året är gränsdragningen mellan rådgivning och marknadsföring, liksom informationsgivning till kunden vad det gäller provisioner och ansvarsförsäkringar. Ett problem med ansvarsförsäkringen är att den täcker det man har tillstånd för. Om man marknadsför något och det senare visar sig ha varit fråga om rådgivning så täcks inte det av ansvarsförsäkringen, säger utredaren Fredric Korling. I utredningen skriver han att försäkringsförmedlaren tydligt måste upplysa kunden om att förmedlaren också tillhandahåller tjänster som inte omfattas av ansvarsförsäkringen. Kravet på ansvarsförsäkring infördes som ett skydd för kunderna om försäkringsförmedlaren av någon anledning inte förmår att fullgöra sin skadeståndsskyldighet. De allmänna råden bör därför ersättas av en ny regel i föreskrifterna om att en sådan skyldighet föreligger för förmedlaren. Per Andelius, vd för Svenska försäkringsförmedlares förening, Sfm, välkomnar Finansinspektionens granskning av försäkringsförmedlarbranschen, men är samtidigt kritisk till Fi:s förslag att förbjuda förmedlarprovisioner. Man får skilja mellan granskningen och deras utspel om att ta bort provisionerna. Granskningen är en del av deras uppdrag och är mycket välkommen, säger Per Andelius till Pensionsnyheterna. Ett problem som Fi nu ska se över är var gränsen går mellan rådgivning och marknadsföring. Just vad det gäller marknadsföring så har Fi i skrift rekommenderat ett tvivelaktigt marknadsföringsbegrepp och det har vi påtalat för dem redan för 3-4 år sedan. Skrivningen är nu borttagen från webben, det är välkommet men senkommet, säger Per Andelius. Marknadsföring av VP-produkter är ofta förmedling även om marknadsföringsbegreppet används. När kunden tror att de fått en rekommendation så hjälper det inte att förmedlaren säger att de bara marknadsfört produkten. En granskning av förmedlingen tycker jag är helt ok, alla tjänar på att oseriös förmedling försvinner, säger Per Andelius. Samma sak är Fredric Korling inne på i sina rekommendationer till Fi. Det är idag fortsatt oklart när marknadsföring kan övergå till att betraktas som rådgivning, bl.a. eftersom en kunds uppfattning om att denne erhållit rådgivning ibland kan skapa ett rådgivningsförhållande. Därför rekommenderar jag att föreskrifterna kompletteras med detaljerade regler för hur marknadsföringsmaterial utformas. Dessutom föreslås Finansinspektionen verka för en branschöverenskommelse med försäkringsförmedlarbranschen syftande till att ta fram etiska regler för hur försäkringsförmedlares marknadsföringsåtgärder får ske. Förslaget att förbjuda provisionerna från försäkringsbolagen till mäklarna är han skeptisk till. Konsumentmarknaden kommer även i fortsättningen att avlöna sina rådgivare genom belastning av produkten. Det enda Fi åstadkommer om EU lyssnar är att rådgivningen till breddsegmenten i marknaden i fortsättningen kommer att ombesörjas av personer som representerar produktintresset och som uteslutande rekommenderar sina egna produkter. Konsumenternas sökkostnader för att finna den bästa produkten kommer att öka. Fi förstår inte implikationerna av sitt förslag, det är kontraproduktivt visavi konsumentintresset. Vi har levt med den här modellen i över 20 år och mäklarförmedlingen har vunnit mark just för att man kunnat erbjuda mer än en produkt. Nu plötsligt vill Fi förbjuda den. Ska man förändra själva betingelserna för en marknad som direkt försörjer 2 000 - 3 000 människor måste man ha bra på fötterna. Men Fi har inte visat någon som helst statistik över konstaterade skador orsakade av ersättningsformen eller skadeanmälningar som stödjer deras påståenden. n Men är inte provisionerna ett problem? Inte i sig. Det finns människor som inte är ärliga, men det finns det i alla branscher och ett förbud mot provisioner kommer inte att hindra dem från att bryta mot reglerna. Men om vi talar om det stora flertalet, de som är rädda om sina kunder, så är det här inte något problem, säger Per Andelius.