NYHETSARKIVET
7 nov 2011 12:22
SKI: Minskad kundnöjdhet för livbolag
Kundernas förtroende för livförsäkringsbolagen har minskat kraftigt det gångna året. Det visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning Försäkringsbranschen 2011 som presenterades i dag.

Bland de privata livkunderna är det framförallt Länsförsäkringar Liv, Handelsbanken Liv och SEB Trygg Liv som minskat i förtroende. Störst kundnöjdhet har trots det Handelsbanken Liv. Länsförsäkringar tappar 4,6 enheter på SKI:s hundragradiga skala. Handelsbanken Liv tappar 3,8 enheter och SEB Trygg Liv 3,6 enheter. De tre mest uppskattade bolagen ligger i intervallet 65 till 70 på SKI:s skala medan de övriga ligger mellan 65 och 60 med undantag av SPP som hamnar på 55.

Det enda bolaget som ökade i undersökningen var Skandia Liv som gick från 59,6 i fjol till 60,0 i årets undersökning.

Att Handelsbanken Liv, som Pensionsnyheterna tidigare rapporterat, kritiserats tämligen hårt för att de lockat över ungefär 10 miljarder kr av kundernas kapital i traditionell försäkring till sitt fondbolag har uppenbarligen inte påverkat kundernas syn på bolaget.

Enligt SKI finns det en samvariation mellan kundnöjdhet och utvecklingen på den finansiella marknaden. Därför kan den generella nedgången i år till viss del förklaras av börsutvecklingen.

Handelsbanken Liv och SEB Trygg Liv tappar enligt SKI kundnöjdhet särskilt på grund av att kunderna upplever att imagen och prisvärdheten försämrats. Länsförsäkringars nedgång förklaras av sämre image och upplevd produktkvalitet.

Så här är rankingen bolag för bolag när det gäller kundnöjdhet för privatkunder:
(2010 års resultat uppges inom parantes.)

Folksam: 63,9 (64,8)
Handelsbanken Liv: 68,4 (72,2)
Länsförsäkringar: 64,7 (69,3)
Nordea Liv: 64,0 (65,7)
SEB Trygg Liv: 60,5 (64,1)
Skandia: 60,0 (59,6)
SPP: 55,4 (57,0)
Swedbank: 66,6 (66,7)
Annan: 67,1 (69,4)
Branschen: 63,4 (64,7)
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907