Inom tjänstepensionsmarknaden backar Nordea Liv efter att ha ökat mest i förra årets kundnöjdhetsindex. Mest nöjda företagskunder har Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar är det enda bolag som har en kundnöjdhet över 70 på SKI:s skala. Men skillnaderna mellan de olika bolagen är mindre än på privatkundssidan och både Alecta och KPA ligger mycket nära Länsförsäkringar. Lägst kundnöjdhet, också det med knapp marginal, har Nordea Liv som ligger strax under 65.
Alectas ökning förklaras i första hand med bättre uppled servicekvalitet medan Nordea Livs nedgång kan spåras till kraftig nedgång i image och prisvärde.
Den upplevda servicekvaliteten skiljer sig dock markant åt mellan bolagen och där har Länsförsäkringar en särställning med över 80 i index, nästan fem enheter före KPA som har näst högst värde vad gäller servicekvaliteten.
Så här är rankingen bolag för bolag när det gäller kundnöjdhet för företagskunder:
(2010 års resultat uppges inom parantes.)
Alecta: 68,9 (65,7)
KPA: 69,7 (69,5)
Länsförsäkringar: 70,2 (72,3)
Nordea Liv: 64,7 (68,6)
SEB Trygg Liv: 65,5 (64,9)
Skandia: 66,8 (66,1)
SPP: 61,1 (61,6)
Annan: 67,8 (67,2)
Branschen: 67,0 (66,0)