Finansinspektionen, FI, vill i ett brev till de bolag som arbetar med premiepensionsförvaltning uppmärksamma dem på att bolagen måste överväga hur de ska genomföra de verksamhetsförändringar som måste göras i samband med att massfondbyten inom PPM förhindras i december.
- Inför stoppet av massfondbyten kommer många av de här bolagen att behöva förändra sin verksamhet. Vi har fört en dialog med flera av bolagen och känner att det kan finnas ett behov av att påminna förvaltningsbolagen om det här, säger Johanna Sundberg, finansinspektör på FI, till Pensionsnyheterna.
Eftersom den huvudsakliga verksamheten för förvaltningsbolagen förhindras måste bolagen ändra sin verksamhet, i många fall kommer man att föra över sina kunder till fond-i-fond-lösningar. FI påpekar att företagen måste säkerställa att verksamhetsförändringarna görs i enlighet med de regler som bolagen är skyldiga att följa. Inte minst gäller det informationen till deras kunder.
- Det är vår roll att se till att de bolag som står under vår tillsyn följer reglerna och när det sker så här stora förändringar så är det viktigt att informationen till kunderna sker på rätt sätt, säger Johanna Sundberg.
FI anser att stoppet av massfondbyten troligen kommer att innebära väsentliga förändringar av möjligheten att bedriva den diskretionära förvaltningstjänsten på samma sätt som tidigare. Företagen ska därför analysera vilken konsekvens det får för företagens kunder. De ska också se till att nya och befintliga kunder får rättvisande och tydlig information om förändringen och hur den påverkar tjänsten i framtiden.
FI menar att informationen till kunderna minst bör innehålla följande:
- varför tjänsten förändras
- vad förändringen innebär för kunden
- vad som ingår i den nya tjänsten
- vad som inte ingår i den nya tjänsten
- om det krävs nya avtal mellan kunden och företaget
- samt avgiften för den nya tjänsten och vilken tidsperiod avgiften avser.
- Vi uppfattar att de flesta bolagen vill göra rätt. Förbudet mot massfondbyten förändrar deras verksamhet på ett rätt grundläggande sätt. Men då är det viktigt att kunderna informeras om att de tjänster som de kommer att få i fortsättningen inte nödvändigtvis är de samma som de tidigare haft, liksom hur mycket det betalar i avgifter och för vad, säger Johanna Sundberg.