Svensk Försäkring har tagit fram en rekommendation om vilken information som ska finnas i faktabladen för traditionell livförsäkring och fondförsäkring. Syftet är att bidra till tydligare och enklare information till konsumenterna.
Vi har gjort konsumenttester som tydligt visar att de flesta vill ha enkel och begriplig information. Det går inte att dränka konsumenterna med siffror och svåra termer, då är det många som inte kan ta till sig informationen, säger Marie Hosinsky som har varit ansvarig för arbetet på Svensk Försäkring, i en kommentar.
Arbetet med att ta fram rekommendationer för faktablad för livprodukter har gjorts parallellt med motsvarande arbete hos Finansinspektionen. FI:s allmänna råd kom i somras och Svensk Försäkrings rekommendationer är ett komplement till dem.
Vi tycker att Finansinspektionens föreskrifter har blivit alltför detaljerade men vi tycker ändå att faktabladen är ett steg i rätt riktning. Det borde bli lättare för konsumenterna att kunna jämföra olika produkter, säger Marie Hosinsky.
På två punkter går Svensk Försäkrings rekommendation längre än Finansinspektionen. Det gäller hur man redovisar fondutbudet samt hur man redovisar en eventuell garanti.