I förra veckan uppmanade Pensionsmyndigheten pensionsbolagen att bli bättre på att lämna information till MinPension. I ett svar på Pensionsmyndighetens debattartikel på AMF´s hemsida skriver Fredrik Nordström, chef affärsutveckling på AMF, att man vill gå steget längre och låta pensionsbolagens informationsplikt uppfyllas via minpension.se.
- Vi i branschen har en rätt omfattande informationsplikt. Jag kan tänka mig att om kunderna anmäler till oss att de i stället vill använda sig av MinPension, så övergår informationsplikten till dem, säger Fredrik Nordström till Pensionsnyheterna.
AMF tillhör dem bolag som redan lämnar all information till tjänsten och man har också inloggning till MinPension på bolagets hemsida, istället för att ha egna räknesnurror.
Idag har pensionsbolagen en omfattande informationsplikt, något som resulterar i en strid ström av pappersutskick. Kunder som har bytt arbetsgivare eller bytt pensionsbolag kan ha flera försäkringar och informationen blir ännu mer omfattande och svår att överblicka.
- Det här är en lågintressebransch och det försöker vi ofta motverka genom att öka informationstrycket mot kunderna. Men frågan är om det istället kan få motsatt effekt, säger Fredrik Nordström.
AMF vill därför gå ytterligare ett steg längre än Pensionsmyndigheten och förespråkar att det ska bli möjligt för kunden att välja att få informationen enbart via minpension.se. Bolagen ska då ha fullgjort sin informationsplikt genom att leverera informationen till minpension.se. Det skulle enligt Fredrik Nordström minska utskicken, förenkla för kunderna och spara miljön.
- Bolagen vill ha så bred kontaktyta som möjligt mot kunden. Men om man för över informationsansvaret till MinPension så frigörs resurser som bolagen delvis kan lägga på annan informationsverksamhet till kunderna istället, säger han.