Det finns skäl att misstänka att partsbolagen gynnas av att de finansierar information om de kollektivavtalade försäkringarna.
Hela marknaden för ITP och SAF-LO omfattar ett par miljoner anställda och då är de 200 miljoner kr som Alecta och AMF ger till parterna ingen stor summa. Men någon skillnad kan de ändå göra när kryssen hamnar på valblanketterna.
Inte betalt
Ända sedan den kryssmarknaden kom till har de bolag som inte ägs av parterna klagat bittert över att de inte har någon möjlighet att få betalt för försäljnings- eller rådgivningsinsatser.
De som valts ut har haft svårt att få in kryss och de priser som man accepterat räcker inte till för informationsinsatser om de egna produkterna.
De bolag som betalar ersättningar till parterna får dock, åtminstone indirekt, ett bidrag genom de miljoner som går till försäkringsinformation.
Kan misstänka
Även om informationen är helt neutral och rent produktorienterad kan man ändå misstänka att partsbolagen som också är ickevalsalternativ
- får en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna. Den misstanken bör inte beröra AFA, som inte är konkurrensutsatt på avtalsförsäkringarna men AMF och Alecta betalade tillsammans ut drygt 200 miljoner kr till sina respektive parter under förra året och någon skillnad bör de pengarna ändå göra.