NYHETSARKIVET
22 sep 2011 12:26
Hemberg ber om ursäkt för Skandiaattacken
Efter att Avanzas sparekonom Claes Hemberg i går i DI kritiserat Skandias reklam för deras livförsäkringar bad han och Avanza senare under eftermiddagen om ursäkt i ett pressmeddelande för de ”olämpliga uttalanden som gjorts i media”.

- Under hösten har det dykt upp annonser för flera livförsäkringsbolag där de uppmanar kunderna att ”fly börsoron”. Samtidigt varnar FI för att många av livbolagen är väldigt pressade, säger Claes Hemberg till Pensionsnyheterna.

Han tycker att många av de annonser som publicerats har varit väldigt knapphändiga med information och är kritisk till hur ordet garanti används. Claes Hemberg skrev ett inlägg på sin blogg om detta.

- Så långt var allt frid och fröjd, sedan tog en viss rosa tidning upp det och då blev det väldigt fyrkantigt beskrivet. Jag blev intervjuad och han citerade mig säkert rätt, men det upplevs som klumpigt utan de bakomliggande tankegångarna, säger Claes Hemberg.

- Sen är jag ju fortsatt kritik till många livbolags sätt att annonsera och vända sig till oroliga sparare.

Claes Hemberg lovar att inte hålla igen vad det gäller åsikter och tyckande i fortsättningen på grund av det här.

- Hellre att vi i branschen debatterar och ber om ursäkt om det blivit fel än att vi inte debatterar alls.

- Vi välkomnar Avanzas beslut att be om ursäkt för det osakliga påhoppet, men vi ser fortfarande allvarligt på att Avanza anklagat oss för att ljuga. Dessutom har de sagt att de anmält oss till Konsumentombudsmannen, något som inte heller visade sig vara sant, säger Annie Sebeilius, informationschef på Skandia Liv, till Pensionsnyheterna.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907