Debatten mellan Svensk Fondservice och Pensionsmyndigheten fortsätter. Pensionsmyndigheten liknade i förra veckan bolagets marknadsföring för bondfångeri. Anledningen är att Svensk Fondservice marknadsför en tjänst som värd 199 kr, trots att den inte verkar innehålla något mer än det som Pensionsmyndigheten och Minpension.se redan erbjuder gratis.
Det fick Svensk Fondservice vd Alexander Ernstberger att säga att Pensionsmyndigheten missuppfattat bolagets tjänster och be att Pensionsmyndigheten skulle dementera sin tidigare kritik. Men det var inget som bet på Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.
För det första: mot bakgrund av att cirka 96% av allt pensionskapital är synligt på minpension.se - inklusive rent privat pensionssparande som syns till cirka 72% - så får du ursäkta om jag fortfarande är något skeptisk till värdet av tjänsten för den kundkategori vars uppmärksamhet ni vill locka till er via reklamradio, skriver Sten Eriksson i ett svar till Alexander Ernstberger.
För det andra: jag har också noterat att reklaminslagen pekar rakt in på kampanjsajten om pensionskollen. På denna kampanjsajt har ni också missat att berätta om er vanliga verksamhet. Jag tolkar denna otydlighet som medveten, och att det bakomliggande syftet är att pensionskollskunderna ska flytta sin premiepension till era fonder. Det första steget i detta är överlämnandet av pin-koden. Men det får de ingen information om i detta läge, fortsätter han.
Kort sagt - jag tycker fortfarande att detta är tvivelaktig marknadsföring som ni borde sluta med, skriver Sten Eriksson.
Därmed drar Pensionsnyheterna ett sträck i den här debatten.