Som Pensionsnyheterna tidigare rapporterat satsar Pensionsmyndigheten på en stor reklamkampanj för att visa hur pensionssparare ska kunna få en samlad bild av pensionen.
En viktig del av vårt uppdrag på Pensionsmyndigheten är att göra det enklare för att alla att förstå hur stor den egna pensionen blir. Vet man det, blir det också enklare att fatta beslut om hur länge man vill och behöver jobba, och om man behöver spara privat. Därför är det viktigt att hitta in till pensionsprognosen, säger generaldirektör Katrin Westling Palm i en kommentar.
Pensionssparare kan göra en prognos på Pensionsmyndighetens webbplats som är samma som minpension.se erbjuder. Där ser man både den allmänna pensionen och tjänstepensionen, och får ut det totala beloppet per månad. Man kan dessutom prova själv och se hur pensionen blir vid olika uttagsåldrar.
Enligt Pensionsmyndigheten visas 96 procent av allt pensionskapital i tjänsten.
Kampanjen pågår i utomhusreklam, i dagspress, kvällspress och på internet från och med den här veckan och två veckor framöver. Pensionsmyndigheten satsar cirka 8 miljoner kronor på kampanjen. Meningen är också att möta de frågor som personer som närmar sig pensionen ställer.
Vi har märkt att det är fler som ringer oss efter semestrarna och vill ha hjälp med prognoser, eftersom man kanske haft tillfälle att fundera över framtiden under ledigheten. Men det är bra att göra en prognos även om man inte närmar sig pensionen, säger Katrin Westling Palm.