Efter sommaren kommer Pensionsmyndigheten att köra igång en reklamkampanj för att få folk att använda deras pensionsprognos.
- Vi kommer att göra en rätt stor marknadsföringskampanj för att få folk att göra pensionsprognosen. Vi tycker det är viktigt att man gör en prognos eftersom det visar ungefär hur stor hela pensionen blir, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.
Kampanjen rullas ut i dags-, kvälls- och lokalpress samt i utomhusreklam efter sommaren.
- Efter sommaren får vi en ökad telefontrafik från folk som vill göra en pensionsprognos. Det kan vara så att folk kommer tillbaka till jobbet efter semestern och börjar fundera på hur länge till man måste jobba innan man kan gå i pension. I första hand vänder vi oss till 55-65 åringar, men det är bra också för yngre att göra prognosen så att man vet ungefär hur mycket det kan vara bra att sparahur man behöver arbeta och spara, säger Sten Eriksson.
Sammanlagt kommer Pensionsmyndigheten lägga 8 miljoner kr på kampanjen.
Pensionsprognosen är framtagen i samarbete med minpension och finns bland annat som app för både Iphone och Androiiod-mobiler.