Finansinspektionen menar att PPM-förvaltarna i stor utsträckning lever upp till kundskyddsreglerna i lagen om värdepappersmarknaden, men att det finns utrymme för förbättringar. Det skriver FI i sin granskning Premiepensionsförvaltning en granskning av aktörerna som presenterades idag.
De massfondbyten som PPM-förvaltarna kritiserats hårt för, och som Pensionsmyndigheten nu fått i uppdrag att förhindra, får i granskningen stöd av FI som menar att de är en effekt av konsumentskyddet.
Enligt regelverket ska värdepappersföretaget handla rättvist och förhindra att kundens intresse påverkas negativt. När det gäller massfondbyten i samband med diskretionär förvaltning anser FI därför att utgångspunkten måste vara att fondbyten ska genomföras samtidigt för kunder där samma fondbyte ska genomföras. Massfondbyten kan därmed inte anses stå i strid med lagen om värdepappersmarknaden eller tillhörande föreskrifter. Massfondbyten är snarare en följd av de krav på likabehandling som ställs i lagen, skriver FI i sin granskning.
FI har fått i uppdrag av regeringen att redovisa iakttagelser i tillsynen av premiepensionsförvaltarna. FI har granskat de aktörer som står under deras tillsyn, totalt har 18 värdepappersföretag ingått i undersökningen.
FI skriver att man genom undersökningen fått intrycket att det förekommer en utbredd uppfattning att premiepensionsförvaltning medger vissa lättnader när det gäller tillämpningen av vissa konsumentskyddsregler. Det gäller till exempel tillämpningen av reglerna kring lämplighetsbedömningen. Bedömningen av tjänstens lämplighet kan visserligen anpassas till tjänstens särart, men en sådan anpassning ger inte utrymme för lättnader i konsumentskyddet, utan innebär att värdepappersföretaget ska genomföra en, för tjänsten relevant, lämplighetsbedömning.