Lagrådet har inte några större invändningar mot regeringens förslag om införande av schablonbeskattade investeringssparkonton, ISK. Men man varnar i sitt yttrande över remissen för att det fortsatta beredningsarbetet ställer utomordentligt höga krav på noggrannhet och precision.
Enligt lagrådsremissen ska ISK träda i kraft den 1 januari 2012. Reglerna kring beskattning, taxering och liknande kommer då att tillämpas första gången vid 2013 års taxering. Men just vid det kommande årsskiftet kommer att antal andra lagar att träda i kraft, lagar som berörs av förslaget om ISK. Eftersom de lagarna inte trätt i kraft än måste de ändras innan de blivit giltiga. Lagrådet nämner till och med en ändring i lagen om självdeklarationer som är föreslagen men som inte blivit proposition än. Den föreslås ändras i och med att ISK införs. Lagrådet konstaterar dock att samma lag föreslås bli upphävd i ett annat lagförslag som också föreslås införas vid årsskiftet.
Det är alltså en ganska delikat uppgift att navigera rätt när det gäller implementeringen av alla ändringar som måste göras. Lagrådet skriver i sitt yttrande att det ställs utomordentligt höga krav på noggrannhet och precision i det fortsatta beredningsarbetet, men att finns en möjlighet att underlätta tillämpningen av förslaget om det säkerställs att lagarna, lagändringarna och övergångsbestämmelserna är samstämda.
Men det måste ändock konstateras att det förefaller som om tillämpningen av regelkomplexet kring den nya sparformen inte underlättas av att reformen är tänkt att sättas i kraft samtidigt med en omfattande förändring av skatteförfarandet, skriver Lagrådet.