Handelsbanken Liv uppmanar i ett brev till sina kunder dem att byta från traditionellt förvaltade försäkringar med garanterad ränta till bolagets generationsfond. Det har upprört försäkringsrådgivarna Linder & Partners som anmält händelsen till Finansinspektionen, FI.
Vi anser att de medvetet lurar sina kunder att byta från en för kunden bra produkt med hög garanterad ränta (traditionell förvaltning) till en betydligt sämre produkt som bara gynnar Handelsbanken Liv själva, skriver Stefan Linder på Linder & Partners i brevet till FI.
I brevet påpekar han att många kunder har en garanterad ränta på 5 procent och att många av kunderna är omkring 60 år och att alltså garantin då är särskilt värdefull. Dessutom reagerar han på att Handelsbanken Liv i sitt brev inte heller upplyser kunderna om hur hög den garanterade räntan är eller ens vad garantiränta är för något.
Hade det varit en förmedlare/rådgivare hade vi varit tvungna att direkt avråda från ett sådant byte. Det är ju som att göra en beståndsöverlåtelse från en produkt som kostar Handelsbanken mycket till en där de istället kan tjäna mycket pengar, skriver Stefan Linder.
I ett svar från FI skriver man att de inte kommenterar vad de vidtar för åtgärder i sin tillsyn men att enheten för operativ tillsyn kommer att vidta erforderliga åtgärder med anledning av uppgifterna.