Finansinspektionen, FI, skriver i sin Tillsynsrapport 2011 att man funnit brister i konsumentskyddet vid rådgivning och marknadsföring från försäkringsförmedlare. FI skriver att man redan förra året redogjorde för ett antal problem. Man har sedan dess fortsatt sin tillsyn och upptäckt fler brister.
FI har redan begärt att regeringen ska förbjuda provisionsbaserad försäkringsförmedling och man har också inlett en egen översyn av tillståndsgivning. FI skriver i rapporten att de anser att rådgivning om finansiella instrument i en försäkring ska bedömas som tillståndspliktig försäkringsförmedling.
Man skriver att ett vanligt problem är att dokumentationen kring rådgivningen är bristfällig. Dessutom verkar FI misstänka att rådgivningen inte alltid görs med kundens bästa för ögonen.
FI har noterat att i vissa bolag förmedlas samma produkter till i stort sett alla kunder, oavsett kundens önskemål eller behov, skriver FI i sin rapport.
Eftersom det är vanligt att förmedlarna har helt provisionsbaserad lön menar FI att det kan påverka vilka råd som lämnas och vilka produkter som förmedlas.
FI anser att många av problemen på förmedlarmarknaden bottnar i grundläggande intressekonflikter. Dessa konflikter beror bland annat på affärsmodellen där förmedlaren inte tar betalt av kunden utan i stället får ersättning i form av provisioner. De provisioner som utgår redan vid tecknandet av en försäkring kan uppgå till betydande belopp och variationerna mellan olika produkter och leverantörer är betydande. När förmedlaren får provisioner från försäkringsbolag eller värdepappersbolag för förmedling av deras produkter finns det stor risk för att det inte är konsumentens situation och behov som styr rådgivningen, utan storleken
på provisionerna, skriver FI.
Samtidigt passar man på att återupprepa kravet på provisionsförbud och att man vill att regeringen ska utreda frågan.