Folksam har beslutat att inte inleda gå vidare med nästa fas avi upphandlingen av IT-system för tjänstepensionsplan. Projektet läggs på is, åtminstone under resten av 2011 till tidigast 2012.
- Anledningen är att det finns en begränsning för hur mycket vi orkar med samtidigt. Vi har nu nya redovisningsregler i IFRS, nya solvensregler, det nya investeringssparkontot och den kommande livförsäkringsutredningen och flytträtten. Sammantaget gör det att vi inte har tillräckligt med egna resurser för att klara av att införa något nytt system för närvarande, säger Daniel Eriksson chef Produkt på Folksam till Pensionsnyheterna.
Istället för att handla upp tjänsten så kommer Folksam att arbeta internt med att samordna pågående och framtida initiativ.
- Vi räknar med att vi även utan nya system kommer att nå våra säljmål för de närmaste åren och om vi skulle ha köpt ett nytt system under 2012 så skulle det ändå dröja till tidigast 2014 innan ett nytt system skulle ha varit på plats, säger Daniel Eriksson.
Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna var det tre bolag som var aktuella när upphandlingen isadeslades på is. Folksam har beräknat kostnaderna för de olika offerterna i ett intervall på knappt 100 till drygt 300 80-350 miljoner kr, men enligt Daniel Eriksson har det då varit olika omfattning på de olika leveranserna som offererats.
Folksam kommer inte besluta om man går vidare med någon speciella av dessa i dagsläget utan om det blir aktuellt att återuppta upphandlingen så sker det från den punkt processen är på i dag.
- Det kan tänkas att vi även måste hitta system som även hanterar våra äldre bestånd, något som den här upphandlingen inte tog höjd för. Men om man ska göra väsentliga besparingar måste man nog ta även i de delarna eftersom de är dyra att underhålla, säger Daniel Eriksson.