- Jag är väldigt så glad att vi idag har fått en objektiv bedömning av att Avanzas marknadsföring är vilseledande. Det är viktigt att konsumenterna får korrekt information när de fattar beslut om sparande och det är därför stötande att Avanzas marknadsföring baseras på felaktiga antaganden. Genom nämndens beslut har Vi har hela tiden tyckt att den varit det men nu får vi fått svart på vitt att den är vilseledandedet.
Det säger Jessica Malmfors, vd på Skandia Fonder till Pensionsnyheterna med anledning av beslutet om Avanzas kampanj om dubbelt så hög pension i Fondbolagens Förenings etiska nämnd.
Jessica Malmfors säger sig inte kunna värdera i kronor och ören vad den vilseledande marknadsföringen kan ha kostat Skandia, men pekar på att kunderna ibland oroats.
- Vi har haft kunder som kontaktat oss för att de har blivit osäkra på hur budskapet i Avanzas marknadsföring ska tolkas. Det viktiga med den etiska nämndens uttalande är att det blir tydligt att det budskap som Avanza för fram är felaktigt, man har jämfört äpplen och päron. och inte tagit hänsyn till att man måste titta på både avgifter och avkastning för att göra en rättvisande jämförelse, säger Jessica Malmfors.
Skandia har tidigare även anmält Avanzas marknadsföring till konsumentverket och Jessica Malmfors hoppas nu att man där också tar upp frågan.
- Ärendet har lagts på högär ännu inte behandlat där men jag hoppas att man nu, med etiska nämndens beslut i ryggen, kommer att ta upp frågan även där, säger hon.