Det finns flera allvarliga brister i hur fondbolag marknadsför sina fonder. Det menar Konsumentverket som i rapporten Bästa fonden? En granskning av fondmarknadsföring granskat 40 bolag inom branschen.
Konsumentverket konstaterar att marknadsföringen i huvudsak varit i linje med den överenskommelse som verket och Fondbolagens Förening har om regler för marknadsföring av fonder. Men det finns brister. Framförallt är Konsumentverket kritiskt mot hur bolagen redovisar tidigare uppnådd avkastning och riskinformation i sin marknadsföring.
När det gäller hur bolagen redovisar tidigare uppnådd avkastning har Konsumentverket hittat flera brister. Väljer bolag att endast redovisa avkastningen för en viss period då börsutvecklingen varit synnerligen god kan det ge en missvisande bild.
Av granskningen framgår att utav de bolag som redovisat avkastning har majoriteten valt att endast redovisa avkastningen för 2009. Den mest troliga anledningen till detta är att de flesta fonder, på grund av den ekonomiska oron i världen, gick ner mellan 2007 - 2008. Enligt Konsumentverkets bedömning är detta i så fall ett typexempel på en framgångsrik period som lyfts fram i strid med överenskommelsen, skriver Konsumentverket i rapporten.
Enligt Konsumentverkets granskning slarvar även bolagen med att redovisa riskerna med att spara i fonder på ett klart och tydligt sätt i marknadsföringen. I många fall är riskinformationen skriven med en så liten text eller har getts en så undanskymd placering att den inte kan anses uppfylla kraven i överenskommelsen. Vissa bolag har struntat helt i att lämna riskinformation i sin marknadsföring.
Även marknadsföring av etiska fonder och miljöfonder, så kallade SRI-fonder, har ingått i granskningen. Denna fondtyp har inte marknadsförts i någon större omfattning. Från Konsumentverket kan man ändå konstatera att bolagen använder sig av en mängd olika principer och urvalskriterier för att definiera SRI-fonderna. Det gör att det blir svårt för konsumenten att avgöra vilken fond som stämmer bäst överens med ens egna värderingar och krav, samt att jämföra fonderna med varandra.
Konsumentverket konstaterar att lagstiftningen vad avser marknadsföring av fonder är tydlig och att överenskommelsen fyller ett syfte genom att ange vad som utgör god sed på marknaden, men att fondbolagen inte följer överenskommelsen fullt ut. Branschen har ett ansvar att se till att så sker, skriver Konsumentverket i sin rapport.