Fondbolagens förening säger i en kommentar till Konsumentverkets rapport om fondmarknadsföring att informationen om fonder i regel är bättre än för många andra sparformer. I en kommentar skriver föreningen att i EU pågår ett arbete med ett direktiv som ska gälla alla sparformers information och där står faktabladen för fonder som förebild för vad man också vill ska gälla för andra sparalternativ.
Överenskommelsen som träffades för 12 år sedan mellan Fondbolagens förening och Konsumentverket om marknadsföring av fonder har haft mycket stor betydelse, vilket jag tycker att granskningen visar. Även om det går att hitta fel, så är det mer av undantag i dag. Riskinformationen har bidragit till att hela svenska folket vet att aktiefonder kan både öka och minska i värde och redovisningen av avkastning har blivit mycket mer enhetlig tack vare vår överenskommelse, säger Fondbolagens förenings vd Pia Nilsson i en kommentar.
Hon tycker att fonder generellt har bättre och tydligare information än många andra sparformer. Inte minst pensionssparande.
Konsumentverket nämner i sin rapport att de ska gå vidare att granska information om fonders avgifter. Då är det viktigt att veta att alla kostnader och avgifter alltid är bortdragna när fonders avkastning visas. Så är det till exempel inte alltid för pensionssparande, säger Pia Nilsson.
Hon är kritisk till att den överrenskommelse fondbolagen har med Konsumentverket inte följts av liknande överrenskommelser med andra branscher.
Nu tycker jag att det är på tiden att Konsumentverket också träffar överenskommelser med andra branscher när det gäller marknadsföring av alternativa sparformer. När överenskommelsen träffades 1999 menade Konsumentverket att den skulle bli vägledande också för andra sparformer, men så har det ännu inte blivit, säger Pia Nilsson.