Konsumenterna är i underläge i förhållande till försäkringsbranschen. Kunderna förstår inte vilka avgifter de betalar för och därför måste det bli tydligare hur mycket avgifterna gröper ur kapitalet varje år. Det förklarade Johanna Lybeck Lilja, statssekreterare hos finansmarknadsminister Peter Norman (M), vid seminariet Risk & Insurance Outlook som arrangeras i tidningen Affärsvärldens regi på Berns i Stockholm i dag.
Johanna Lybeck-Lilja hänvisade i sitt anförande till den undersökning som Collectum gjort där 54 procent av de tillfrågade underskattar det sammantagna avgiftsuttaget på ett 30-årigt avtal.
Hon menade att det redan i det förslag regeringen nyligen lagt när det gäller införandet av EU-direktivet UCITS IV finns större krav på transparens när det gäller avgiftsuttagen men menade att det inte kommer att vara tillräckligt. Hon vill dessutom att fonder tydligt ska berätta om till exempel hur stor deras största värdeminskning de senaste tio åren varit.
- Vi vill ha ännu tydligare information om vad de ackumulerade avgifterna blir och där har vi nu initierat ett ytterligare samarbete med branschen för att öka tydligheten när det gäller avgifterna, förklarade Johanna Lybeck-Lilja.
Sarah McPhee, vd för SPP Liv, svarade på det kravet i ett senare anförande med att säga att den typen av regler för jämförelser bara kommer att leda till att man ändrar avgiftsmodellerna.
- Om man inför regler som innebär att man ska redovisa avgifterna på 30 års sikt kommer man till exempel ta fram avgiftsmodeller där avgifterna är höga i början men att de senare sjunker för att bli noll mot slutet. Det kommer säkert att tas fram den typen av kreativa modeller, sa Sarah McPhee.
Johanna Lybeck-Lilja hotade inte med lagstiftning i det här läget.
- Om vi jobbar tillsammans undviker vi lagstiftning, förklarade hon.