Justitiedepartementet remitterade idag en departementspromemoria (DS 2011:10) om tydligare preskriptionsregler för försäkringsersättning. Promemorian innehåller även förslag som innebär att försäkringsbolag måste undersöka om en försäkringstagare har avlidit och i så fall underrätta dödsboet eller andra förmånstagare.
Enligt dagens regler måste den som vill ha försäkringsersättning väcka talan mot ett försäkringsbolag inom tre år från det att han eller hon har fått kännedom om att ett anspråk kan göras gällande. I varje fall måste talan väckas inom tio år från det att anspråket tidigast kan göras gällande, normalt den tidpunkt då en skada ger sig till känna. Det kan vara svårt både för en individ och för ett försäkringsbolag att avgöra vid vilken tidpunkt den treåriga preskriptionstiden anses ha börjat löpa. Många försäkringstagare känner antagligen inte heller till att preskription kan inträda redan efter tre år.
Förslagen i promemorian syftar till att med ett gott konsumentskydd göra reglerna enklare och tydligare. Preskriptionstiden ska enligt förslaget alltid vara tio år och utgångspunkten ska vara försäkringsfallet.
Promemorian innehåller även ett förslag som innebär att försäkringsbolag på ett ändamålsenligt sätt ska undersöka om det har inträffat ett dödsfall som gör att försäkringsersättning ska betalas ut och i så fall underrätta dödsboet och förmånstagare. Om försäkringsbolaget inte gör detta så gäller en 30-årig preskriptionstid. Genom förslaget minskar risken för att efterlevande går miste om försäkringsersättning på grund av att de inte känner till att det finns en försäkring.
Förslaget påverkar också livbolagen. Så här skriver justitiedepartementet i promemorian:
Som nämnt ingår i uppdraget också en översyn över reglerna om bolagets skyldighet att informera om viktiga förhållanden för försäkringstagaren m.fl., närmast med sikte på information om dödsfall vid livförsäkring och olycksfallsförsäkring. Förmånstagare och andra berättigade har ansetts behöva ett bättre skydd mot risken att gå miste om ersättning på grund av bristande kännedom om sin rätt. Utredningen konstaterar att för närvarande i vart fall de större försäkringsbolagen genom uppkoppling till det s.k. SPAR-registret regelbundet får rapportering om dödsfall bland försäkrade och därför kan kontakta dem som är berättigade till ersättning.