KPA Pension presenterar i ett pressmeddelande i dag en undersökning om synen på bankernas privatekonomiska rådgivning som försöker locka över KPA Pensions kunder till sina egna tjänstepensionslösningar.
Enligt en undersökning som KPA Pension låtit göra är mer än hälften av svenskarna skeptiska till bankernas privatekonomiska rådgivning. En stor andel ser dessutom rådgivningen som partisk och ett försäljningsknep från banken.
9 av 10 i undersökningen säger att de inte tror att bankernas privatekonomiska rådgivning verkligen är oberoende och tillförlitlig. 6 av 10 anser att rådgivningen gynnar banken mer än dem själva, och 4 av 10 uppfattar rådgivningen som partisk. Lika många ser det som ett försäljningsknep från banken. Endast 4 procent anser att rådgivningen gynnar dem som konsumenter mer än bankerna.
Det här avslöjar att konsumenterna har genomskådat bankernas rådgivning. De flesta uppfattar att det är mer försäljning och marknadsföring av bankens egna produkter, än oberoende rådgivning, säger Lars-Åke Vikberg, vd KPA Pension, i en kommentar.
Men varför intresserar detta då KPA Pension? Jo, enligt KPA Pensions undersökning har en av tre svenskar dessutom fått frågor eller råd kring sin tjänstepension i samband med kontakter med banken. Men som KPA påpekar så behöver de flesta inte välja tjänstepensionslösning, de ligger redan i ett tryggt ickevalsalternativ, som exempelvis KPA Pension.
Kanske lyckas bankerna locka med att sänka bolåneräntan ett par tiondelar under ett halvår under en rådgivning. Vad kunden inte tänker på är att högre avgifter på tjänstepensionsförsäkringen under bortåt 40 år slår betydligt hårdare. Den som arbetar i kommuner eller landsting behöver inte välja pension. De har redan ett långsiktigt tryggt pensionssparande med bra avkastning och låga avgifter i KPA Pension, säger Lars-Åke Vikberg.