Ingvar Skeberg, tidigare vice vd på AMF och numera vd för Clearly Strategisk Kommunikation AB, har utsetts till ny ordförande för stiftelsen Reklamombudsmannen.
Vi är mycket glada att Ingvar Skeberg har valt att acceptera uppdraget att leda stiftelsen Reklamombudsmannen. Ingvar har en stor erfarenhet av att leda styrelsearbete bland annat som ordförande för Sveriges Annonsörer under flera år. Det var under hans ledning som RO instiftades 2009/2010. Ingvar har vidare varit en av Sveriges ledande reklamköpare under dryga tjugo år, säger Tobias Eltell, förbundsjurist för Sveriges Annonsörer som även sitter med i Reklamombudsmannens valnämnd, i en kommentar.
Stiftelsen Reklamombudsmannen instiftades den 1 januari 2009 i syfte att slå vakt om den kommersiella yttrandefriheten och öka förtroendet för reklam. RO:s uppgift är att arbeta förebyggande och preventivt för hög etisk nivå i all marknadsföring riktad mot i huvudsak den svenska marknaden.