Under det närmaste året kommer Finansinspektionen, Fi, att ser över försäkringsförmedlarmarknaden. Enligt Fi utsätter försäkringsrådgivningen konsumenterna för stora risker och man tänker nu belysa de problem som finns och föreslå lösningar för hela sektorn.
- Det här är ett väldigt viktigt område och vi är oroade, säger Malin Björkmo, avdelningschef Försäkring och Fond på Finansinspektionen, vid en pressträff i förmiddags.
- Vi har sett under åren att det finns stora variationer i seriositet hos olika rådgivare och vi känner en stor oro över konsumentskyddet, säger Malin Björkmo.
Fi kommer under året att se över regelverket som reglerar försäkringsförmedlarnas verksamhet för att förbättra konsumentskyddet. I samband med detta har Fi anlitat Fredric Korling, doktor i civilrätt vid Stockholms universitet som disputerat i rådgivningsansvar, för att utreda det nuvarande regelverket kring försäkringsrådgivning.
Som Pensionsnyheterna berättade förra veckan vill Fi att provisioner till försäkringsförmedlare helt förbjuds.
- Det riktigt stora problemet är den affärsmodell som gäller i branschen, att förmedlarna får betalt av försäkringsbolagen i form av provision. Man skulle vilja att försäkringsförmedlarna bara fick ta betalt direkt av kunderna, säger Malin Björkmo.
Rådgivningen från en förmedlare avser ofta avancerade produkter och komplicerade privatekonomiska förhållanden och det ställer stora krav på förmedlarnas kunskaper. Därför kommer Fi bland annat att se över kunskapskraven för försäkringsförmedlarna. Något annat som ska skärpas under året är gränsdragningen mellan rådgivning och marknadsföring, liksom informationsgivning till kunden vad det gäller provisioner och ansvarsförsäkringar.
- Ett problem med ansvarsförsäkringen är att den täcker det man har tillstånd för. Om man marknadsför något och det senare visar sig ha varit fråga om rådgivning så täcks inte det av ansvarsförsäkringen, säger utredaren Fredric Korling.