Jan Ridderwall lämnar sin post som chef för Liv och Pension på Swedbank och blir försäljningsdirektör på SPP. Ett karriärsteg som kan förvåna, men Jan Ridderwall ser fram emot sitt nya jobb.
- Jag har fått en fråga från SPP om att ta det här ansvaret och jag kände att jag inte kunde tacka nej till en så här spännande och stimulerande utmaning, säger Jan Ridderwall till Pensionsnyheterna.
Han är positiv till SPP:s strategi och ambition.
- Det finns en uttalad ambition från SPP att flytta fram positionerna inom pensions och trygghetsområdet, både när det gäller företag och individmarknaden. Samtidigt finns det en rad mer övergripande utmaningar för vår industri som känns spännande att få vara en del av. Det liknar till viss del hur det var när jag kom till Swedbank för tre år sedan, men nu får jag arbeta utifrån ett livbolagsperspektiv, det känns särskilt inspirerande, säger Jan Ridderwall.
Han säger att han inte aktivt valt att lämna Swedbank utan att det var erbjudandet från SPP som fick honom att ta steget.
- Jag har trivts väldigt bra inom Swedbank och vi har lyckats leverera de tuffa mål som fastställdes när jag började, något vi är väldigt stolta över. Men man blir både stolt och glad över att få frågan om man vill vara med i den satsning SPP gör. Att tack nej till en sådan möjlighet är självklart svårt.
- SPP är samtidigt ett välrenommerat varumärke inom tjänstepension. Det finns en gedigen kompetens inom företaget. SPP har på senare tid visat att man är på gång, särskilt syns det i den positiva utvecklingen av förmedlad affär, något som brukar vara ett bra kvitto på en god service och en bra produktportfölj.
SPP har en multidistributionsstrategi, något Jan Ridderwall tror är en förutsättning för att ytterligare kunna flytta fram positionerna.
- Det som också är otroligt viktigt att det finns en stark och långsiktig ägare som förstår de möjligheter som finns inom vår industri, det har man i Storebrand.
Jan Ridderwall börjar sin tjänst på SPP 1 april.
- Det viktigaste när jag börjar är att sätta mig in i verksamheten och lära känna organisationen och de erbjudanden SPP levererar. Att samtidigt få en klar bild över hur våra kunder och samarbetspartners ser på oss är självklart prioriterat.