De bolag som Finansinspektionen, Fi, har tillsyn över har förtroende för Fi:s sätt att sköta sitt arbete och tycker att kontakterna med Fi fungerat bra. Den kritik som riktas mot Fi gäller främst vägledning, tydlighet och snabbhet. Det visar en undersökning som Fi låtit göra.
Av försäkringsbolagen tycker de absolut flesta, 93 procent av de som deltagit i undersökningen, att kontakten med Fi fungerat bra eller mycket bra. Bara 2 procent tycker att kontakten fungerat dåligt eller mycket dåligt.
Också försäkringsförmedlarna är till största delen positiva, 75 procent, men andelen missnöjda är betydligt större än hos försäkringsbolagen, 13 procent tycker kommunikationen fungerat dåligt.
Förtroendet för Fi:s sätt att sköta sitt arbete är stort. 91 procent av försäkringsbolagen har mycket stort eller ganska stort förtroende för Fi, medan 7 procent har ganska litet eller mycket litet förtroende. Försäkringsförmedlarna är inte heller här riktigt lite positiva, men trots det har 74 procent förtroende för Fi:s sätt att sköta sitt jobb. 25 procent har ganska litet eller mycket litet förtroende.
Mest nöjda är både bolag och förmedlare med Fi:s bemötande medan påståendet att Fi reagerar snabbt på svagheter och brister hos aktörer eller verksamhetsområden är det som får minst medhåll.