Collectum har beslutat att inte gå vidare med processen med att ta över fakturering och administration av samtliga TGL-försäkringsgivare, något som man tidigare förklarade att man hade för avsikt att göra.
Anledningen är att man fått kritik från vissa av ITP-företagen, som har TGL-försäkringen i andra bolag än Alecta.
- Vi tycker att vi skulle kunna få välja försäkringsgivare och administratörer själva för TGL så som vi gjort hittills. Vi tyckte inte att det fanns skäl att låta Collectum ta över och monopolisera helt. Om Collectum anser att de är bättre på att administrera TGL och kan göra det billigare än andra så får de väl bevisa att de är bäst och då kommer företagen att välja dem, säger Johan Gahm på Corporate Insurance på SAAB till Pensionsnyheterna.
En anledning till att Collectum vill ändra på rutinen och monopolisera administration och fakturering är att det Collectum i dagsläget inte vet var ett företag har sina TGL-försäkringar om de ligger i andra bolag än Alecta och att man därför inte kan få med uppgiften på värdebeskeden.
Detta kan leda till att anställda kan stå helt utan TGL, som krävs enligt kollektivavtalet. I vissa fall kan bristen på samordning leda till att företag tecknat dubbla försäkringar. Men Collectum har möjlighet att skriva på värdebeskeden att TGL finns hos annan försäkringsgivare, även om man inte har kontroll över exakt vilken av de utvalda som företagen valt.
Risken för att någon står oförsäkrad är obefintlig eftersom TGL är kollektivavtalad och skulle något företag slarva och inte anmäla in anställda så skyddas dessa av avtalet och företag får betala premierna i efterhand, vilket innebär att dagens system inte är något som kan drabba anställdas rätt till ersättning.
Men Collectum lägger nu i backen och har beslutat att det i praktiken inte kommer att bli någon ändring under 2011.
- Avtalen förlängs nu med ett år och anledningen är att parterna behöver mer betänketid, säger Jenny Jeppsson, informationschef för Collectum till Pensionsnyheterna.